Verkoopadviseur: van bankmedewerker naar keukenverkoper

0

‘Verkoopadviseur’ of ‘Onafhankelijk adviseur’. Het klinkt ongeveer hetzelfde. Maar het betekent iets heel anders. De afhankelijke bankadviseur wordt verkoopadviseur en komt daarmee terecht in het rijtje van auto-, badkamer- en keukenverkopers. Officieel tenminste. Officieus ligt het anders. Officieus wil namelijk zeggen: hoe de consument ernaar kijkt. En wat dat betreft verandert er mogelijk helemaal niks. In deze column lees je hoe je als onafhankelijke adviseur kunt voorkomen dat jij én je bankcollega in de toekomst beiden ‘adviseur’ blijven heten.

‘Een verzonnen woord gaan mensen niet zo maar opeens in hun vocabulaire opnemen’

Bij hypotheekadviseurs – de onafhankelijke dan – was het al lang een doorn in het oog: het feit dat te term ‘adviseur’ ook gebruikt mocht worden door bankadviseurs. ‘Wij van wc-eend adviseren wc-eend’. De consument maakt het niet uit. Die snelt niet zoveel van ‘afhankelijk’ en ‘onafhankelijk’. De consument denkt op zijn beurt slim te vergelijken door zowel een gesprek bij de Rabobank als bij de Hypotheekshop aan te gaan. Het verschil tussen deze twee typen organisaties is voor de consument onduidelijk.

Wat is een verkoopadviseur?

Dat wordt nu anders. Officieel tenminste. De bankadviseur wordt ‘verkoopadviseur’. Maar wat is dat eigenlijk, zo’n verkoopadviseur? Google laat bij een zoekopdracht op ‘verkoopadviseur’ vooral vacature-websites zien. Eéntje daarvan, vacatures.nl, geeft een interessante omschrijving:

“Een verkoopadviseur is iemand die consumenten adviseert bij de aankoop van producten, bijvoorbeeld in de elektronica-, auto- of woonbranche. In feite heeft een verkoopadviseur een dubbele rol: hij dient de consument van passend advies te voorzien, maar tegelijkertijd heeft hij er belang bij dat er zoveel mogelijk producten verkocht worden. De functie van verkoopadviseur vertoont de nodige overeenkomsten met die van verkoper, al wordt de term ‘verkoopadviseur’ met name gebruikt wanneer het om producten van relatief grote waarde gaat, zoals auto’s en keukens. Verkopers daarentegen vind je ook in bijvoorbeeld supermarkten en drogisterijen.”

Verkoopadviseur: verkoper of adviseur?

De verkoopadviseur heeft dus de status van auto- en keukenverkoper. Is dat vervelend voor de medewerker bij de bank? Dat valt mee. Want buiten deze website zullen er weinig mensen zijn die het woord ‘verkoopadviseur’ daadwerkelijk gebruiken. Consumenten hebben het over ‘adviseurs’ en over ‘verkopers’. Niet over ‘verkoopadviseurs’. ‘Verkoopadviseur’ is een verzonnen woord. En zo’n verzonnen woord gaan mensen niet zo maar opeens in hun vocabulaire opnemen.

Bankmedewerker blijft adviseur

De brief van minister Wopke Hoeksta van Financiën maakt niet duidelijk of banken hun adviseurs daadwerkelijk ‘verkoopadviseurs’ moeten gaan noemen op hun website, social media – kanalen, en in e-mails en brieven. Als dit niet officieel wordt vastgelegd, dan gaat er in de praktijk niks veranderen. De afhankelijke bankadviseur zal dan nog steeds ‘adviseur’ blijven heten. Dat mag ook, want ‘adviseur’ is net als ‘verkoper’ onderdeel van het woord ‘verkoopadviseur’.

Integreer de term ‘verkoper’

Maar onafhankelijk adviseurs hebben ook een stem, evenals Adfiz en de OvFD. Zij zullen op hun beurt de afhankelijke bankadviseurs moeten labelen als ‘verkoper’. Dat voelt misschien onaardig, maar dat zal menig onafhankelijk adviseur niet uitmaken. Die ziet dit label als eerlijke compensatie voor al die jaren dat bankadviseurs zich ‘adviseur’ mochten noemen. Als onafhankelijk adviseurs een vuist willen maken, doen ze er dus verstandig aan om zo snel mogelijk het verschil tussen de term ‘verkoper’ en ‘adviseur’ te integreren op hun website, in e-mails, in nieuwsbrieven en natuurlijk in hun één-op-één-gesprekken met hun klanten.

Tot slot: dit verhaal heeft zeker niet tot doel om bankadviseurs, keukenverkopers en autohandelaren zwart te maken en / of deze allemaal over één kam te scheren. Binnen deze beroepsgroepen zal een groot deel van de mensen oprecht het beste voor hebben met de klant. Dit artikel gaat specifiek in op de term ‘onafhankelijkheid’. En van onafhankelijkheid is bij deze groepen uiteraard geen sprake.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Olaf Geysendorpher

Olaf Geysendorpher is directeur bij Proven Context: een ervaren bureau in Marketingcommunicatie, Tekstschrijven en SEO en Content Marketing, specifiek voor de financiële sector. Proven Context blogt voor InFinance over de relatie tussen Marketing, Communicatie, Consument en Financiën.