Het grote InFinance consumentenonderzoek

1

In de special Kansen & Visies 2017 gaf een breed gezelschap aan insiders hun visie op de branche. Maar hoe denken consumenten over deze actuele financiële zaken? InFinance legde hen een aantal vragen voor over drie onderwerpen: privacy, financiële planning en het online afsluiten van financiële producten.

Een van de zaken die aan de orde komt is de Financieel Periodieke Keuring (FPK), een onafhankelijke jaarlijkse ‘APK voor geldzaken’. Een ruime meerderheid (73%) van de ondervraagde consumenten denkt de financiële planning goed zelf te kunnen doen en geeft aan geen behoefte te hebben aan financieel advies. Slechts een klein deel van hen heeft wel een planning gemaakt met een professionele financiële planner of maakt gebruik van het budgetadvies op de website van het Nibud.

Financiële APK niet verplichten

De helft van de deelnemers ziet niets in een periodieke check-up van de persoonlijke financiën. Die vinden een APK voor de auto al meer dan genoeg. Bijna 48% vindt zo’n APK wel een goed idee. Maar wettelijk verplicht, zoals de AFM graag wil? Dat liever niet. Bijna niemand vindt dat zo’n verplichte APK meteen ingevoerd moet worden. Uit de uitkomsten is af te leiden dat de meeste mensen het belang van financiële planning wel zien, voorbereid willen zijn op financiële tegenvallers en daarvoor geld opzij zetten. Ze hebben ook een redelijk idee over hoeveel ze na hun pensionering te besteden hebben. Of dat ook zo is, blijft natuurlijk de vraag. Duidelijk is wel dat de meesten niet van plan zijn een financiële planner in te huren.

‘Privacy boven alles’

Een ruime meerderheid van de deelnemers (bijna zeven op de tien) geeft aan huiverig te zijn om data zoals persoonsgegevens te delen met financiële dienstverleners. Gevraagd naar een toelichting kwamen antwoorden als ‘het gaat ze geen donder aan’, ‘ben erg gesteld op privacy’, ‘kan op enig moment in mijn nadeel werken’ en ‘privacy gaat boven alles!!’.

In veel antwoorden komt een gebrek aan vertrouwen in de financiële dienstverleners naar voren. ‘Ook al beweert men dat er vertrouwelijk wordt omgegaan met mijn gegevens, toch blijf ik bij dit soort instanties hierover zeer wantrouwig’, schrijft iemand bijvoorbeeld. ‘Ik weet ook niet wat er met de gegevens gebeurt als de adviesfase is geweest’, merkt een ander op. ‘Komt dat in het dossier? Wie mag dat dossier inkijken? Wordt deze inzage geregistreerd?’ ‘Je hebt geen controle over het gebruik’, zegt één van de inzenders. ‘Wil ik zelf kunnen beslissen.’

Niets te verbergen

Anderen noemen als reden voor hun achterdocht dat ze geen behoefte hebben aan ongevraagd contact, spam en ‘voorstellen hoe ik met mijn geld om moet gaan en waar en hoe ik het moet beleggen’. Degenen die zeggen er níet zo huiverig voor te zijn, geven aan ‘niets te verbergen’ te hebben. ‘Ze weten toch alles al’ of ‘ze mogen weten wat ze moeten weten’ zijn antwoorden die vaker terugkomen. Sommigen vinden het prima, als er maar zorgvuldig met de gegevens wordt omgegaan en deze niet zonder toestemming worden gedeeld. ‘

Lees alle uitkomsten van het Grote InFinance Consumentenonderzoek in de december-editie van InFinance.

 

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.