AFM kijkt vaker naar gedrag

0

De AFM heeft altijd veel aandacht besteed aan transparantie en goede informatieverstrekking voor consumenten. Maar steeds vaker maakt de toezichthouder in haar werk gebruik van kennis uit de gedragswetenschappen.

Naast informatievoorziening heeft volgens de AFM ook de manier waarop keuzes worden aangeboden in een (online) omgeving, onbewust invloed op hoe consumenten kiezen. Tot die conclusie komt de toezichthouder in een verkenning over consumentengedrag. De AFM wil financiële ondernemingen meer stimuleren om gedragswetenschappelijke inzichten op een voor de klant positieve manier in te zetten.

Onbewust beïnvloeden

Om dit kennisgebied verder te ontwikkelen werkt de AFM samen met de sector en de wetenschap. Een voorbeeld hiervan is de samenwerking met het Nibud en de VFN (Vereniging van financieringsondernemingen in Nederland), naar de beslisomgeving bij consumptief krediet. “Vanuit de gedragswetenschappen weten we dat consumenten niet alleen op basis van informatie beslissen. Ze worden onbewust ook beïnvloed door de wijze waarop een beslissing wordt gepresenteerd; bijvoorbeeld wanneer ze online een financieel product afsluiten. Bij financiële beslissingen kan dit betekenen dat consumenten een minder goede keuze maken dan voor hen mogelijk zou zijn”, aldus de toezichthouder.

Beslisomgeving onderzoeken

Met de opgedane kennis uit de marktverkenning gaat de AFM in haar toezicht nu meer kennis uit de gedragswetenschappen toepassen die inzicht biedt in de beperkte rationaliteit van consumenten. Zo zal onder andere de wijze waarop financiële producten worden aangeboden – de zogenoemde beslisomgeving – onderzocht worden. Daarmee wil de AFM in kaart brengen hoe dat inspeelt op de intuïtieve wijze waarop consumenten beslissingen nemen. Als voorbeeld noemt de toezichthouder een situatie waarin bepaalde keuzes op een formulier al van te voren zijn aangekruist. “Onbewust vatten consumenten dit op als een aanbeveling”, stelt de AFM.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.