Omruilen oude Digitale Paspoorten gaat te traag

1

Door een opgetreden beveiligingsrisico is het noodzakelijk geworden om alle Digitale Paspoorten die nu in gebruik zijn, vóór 1 oktober te vervangen. Peter Mols (foto), directeur SIVI, trekt nu aan de bel, want de vervanging komt veel te traag op gang. Pas 15 % van de Paspoorten is nu vervangen.

Na 1 oktober is het huidige certificaat niet meer te gebruiken. Gebruikers van deze certificaten zijn financiële adviseurs en medewerkers bij verzekeraars, maar ook (online) dienstverleners zoals verzekeraars, serviceproviders, CIS en Solera.

Marcel Wendt, CTO van certificaatleverancier Digidentity: ‘’Bedrijven moeten in actie komen omdat de deadline van 1 oktober nadert. Als de juiste stappen niet op tijd zijn afgerond kunnen medewerkers straks niet meer inloggen in de applicaties die men gebruikt.” De Servicedesk van Digidentity is inmiddels fors opgeschaald en hier werkt men met man en macht om iedereen op tijd te kunnen bedienen. Toch kunnen door het hoge aantal gepleegde telefoontjes, maar ook omdat gebruikers niet eerst de beschikbare hebben gevolgd voordat ze de Servicedesk bellen, wachttijden aan de telefoon ontstaan.

Migratie naar eHerkenning

SIVI en Digidentity doen opnieuw een oproep aan alle bedrijven met Digitale Paspoort-gebruikers om een Digidentity-account aan te maken om daarna de medewerkers voor oktober 2020 te laten overstappen op een separaat nieuw Digitaal Paspoort of de Digidentity-bundel. Dit laatste is het combimiddel van een nieuw Digitaal Paspoort en eHerkenning en verdient de voorkeur, gelet op het feit dat de branche migreert naar eHerkenning.

Veiligheidsissue treft Digitale Paspoorten

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

  • André Vonk

    Is ook heel erg lastig om het digitaal paspoort te vervangen, geen heldere duidelijke instructie. Vandaag uiteindelijk wel gelukt, na mailtje en ingesproken bij Digidentity. Medewerkster belde me terug en na een 1/2 uur was het gelukt. Daarna naar Solero bellen voor de eHerkenning, is nog niet gereed, maar gaat wel goed komen, denk ik. Succes allemaal!