NN en The Green Village starten partnerschap

0

De noodzaak tot innoveren heeft geleid tot een partnerschap van Nationale-Nederlanden (NN) en The Green Village (TU Delft), een proeftuin voor duurzame innovatie in de gebouwde omgeving. Onderzoek naar innovatieve oplossingen voor een duurzame woonwijk leidt tot haalbare en betaalbare verduurzamingsoplossingen voor klanten van de verzekeraar en stakeholders van The Green Village.

Maurice Koopman (rechts op de foto), CEO Schade & Inkomen van Nationale-Nederlanden: “Droogte en overstromingen, hagel- en stormschade, hoge energieprijzen en gezond wonen. Elke Nederlander wordt regelmatig met klimaat, energie- en sociale uitdagingen geconfronteerd. Het klimaat verandert en dit vraagt aanpassingen van iedereen, ook van verzekeraars en banken. Onze klanten en adviseurs hebben bewezen innovatieve productontwikkelingen nodig om stappen naar de toekomst te kunnen maken. Deze noodzaak tot innoveren heeft geleid tot een partnerschap met The Green Village.”

Duurzaamheid

“Het is niet tijdelijk”, zegt Koopman. “Het is hier en nu, we merken het allemaal om ons heen. Duurzaamheid, inclusief klimaatverandering, is verankerd in de strategie van NN. In 2020 hebben we onze ambitie gelanceerd om onze directe CO2 uitstoot en die van onze beleggingsportefeuille uiterlijk in 2050 naar netto-nul te brengen. Dit is in lijn met het Akkoord van Parijs om de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5 graden Celsius. Naast CO2 reductie doelstellingen blijven we investeren in klimaatoplossingen, zoals zonne-energie projecten en windparken, met een extra investering van minimaal 6 miljard euro in 2030. Uitgangspunt bij onze aanpak is: verandering in de reële economie. Om ook stappen te zetten voor onze (verzekerings-)producten en diensten, is NN in 2021 toegetreden tot de Net Zero Insurance Alliance waarmee we aangeven dat NN uiterlijk in 2050 voor alle deze activiteiten een netto-nul uitstoot van broeikasgassen wil bereiken. Het partnership met The Green Village past goed bij onze ambitie. Hier wordt getest hoe duurzame oplossingen geprepareerd kunnen worden voor de Nederlandse gebouwde omgeving. Samen maken we het klaar voor de markt en kan Nederland verdere toekomstbestendige stappen nemen.”

Niet meeverzekerd

Marjan Kreijns, directeur van The Green Village: “Om een innovatie succesvol naar de markt te krijgen, zal het technisch moeten werken, moet er een goed businessplan zijn, de eindgebruiker moet er op zitten te wachten én het moet passen binnen de wet- en regelgeving. Maar waar we nu ook tegenaan lopen, is dat deze nieuwe innovaties niet worden meeverzekerd. We zien dat onderzoekers en ondernemers onvoldoende kennis hebben van verzekeringsrisicoaspecten en deze niet meenemen in de ontwerpfase van hun innovatie, terwijl dit steeds belangrijker wordt. Dat maakt dit partnerschap zo waardevol. We werken al veel samen met uiteenlopende partijen zoals woningbouwcorporaties, netbeheerders en overheidsinstanties, maar Nationale-Nederlanden biedt daarin een mooie aanvulling. Niet alleen voor ons, maar zeker ook voor onze onderzoekers en ondernemers.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.