De transitie naar duurzame mobiliteit wordt vertraagd door ‘hardnekkige misvattingen en gebrek aan kennis’ bij Nederlanders, meent Nationale-Nederlanden. De verzekeraar wil elektrisch rijden meer gaan stimuleren.
Dit en meer blijkt uit het eerste Trendrapport Duurzame Mobiliteit van Nationale-Nederlanden. Op 1 januari van dit jaar reden er 9,1 miljoen personenauto’s op de Nederlandse wegen. Van deze auto’s is slechts 13,8% elektrisch. Bij gelijke aanschafkosten voor fossiele en elektrische voertuigen zou dit voor particulieren en zzp’ers bijna 60% kunnen zijn en voor het mkb en grootzakelijke zelfs 73% en 84%.
Bijna negen op de tien (88%) particuliere autobezitters en meer dan driekwart (75%) van de zzp’ers heeft nog steeds een voertuig dat rijdt op fossiele brandstoffen. Indien deze groep overstapt speelt het milieu voor de helft van de autobezitters een sleutelrol. Voor het mkb en grootzakelijke organisaties zijn, naast milieuoverwegingen, toekomstige wet- en regelgeving (respectievelijk 48% en 52%) en het verbeteren van het bedrijfsimago (47% en 49%) belangrijke beweegredenen om het vervoer te verduurzamen.
Misvattingen
Misvattingen over de totale kosten van elektrische auto’s weerhouden velen ervan om de overstap te maken; bijna driekwart van de respondenten gelooft ten onrechte dat verzekering en maandelijks onderhoud duurder zijn dan bij auto’s op fossiele brandstoffen.
Maurice Koopman (foto), CEO Schade & Inkomen bij Nationale-Nederlanden, vindt het belangrijk om bij het kopen van een duurzamere auto naar de totale eigendomskosten te kijken. “Nu zijn deze auto’s vaak duurder in aanschaf, maar goedkoper in andere kosten. En ondanks de aankomende stijgende wegenbelasting, verwachten we dat deze aanschafwaarde ook zal gaan dalen.”
Uit het Trendrapport blijkt dat minder dan de helft van de particulieren en zzp’ers op de hoogte is van toekomstige wet- en regelgeving op het gebied van duurzaamheid. Deze kennis is vooral voor particuliere autobezitters essentieel, vindt Koopman. “Voor particulieren en ondernemers is het cruciaal om goed geïnformeerd te zijn over aankomende wet- en regelgeving. Ondanks dat dieselbussen straks veel steden niet meer in mogen komen, zien we bijvoorbeeld dat ondernemers hiervoor blijven kiezen.”
NN speelt een belangrijke rol
Nationale-Nederlanden heeft als doel om in 2030 de uitstoot van zakelijke klanten met 26% te verminderen en bij particulieren een reductie van 15% per verzekerde auto te bereiken. Koopman: “Wij spelen in deze context als verzekeraar van 1,3 miljoen auto’s, een belangrijke rol in de ondersteuning van duurzamer vervoer. Niet alleen met informatie en financiële ondersteuning en aantrekkelijke verzekeringspremies voor hybride en elektrische auto’s, maar ook met producten om auto’s te kunnen delen of het gebruik van de fiets te stimuleren.”
Voor de zakelijke markt zet Nationale-Nederlanden actief in op de voorlichting over de nieuwe wet- en regelgeving en lanceerde het een tool waarmee de totale eigendomskosten van elk voertuig kan worden berekend.
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.