Kifid staat buitenlandopslag betaalrekening toe

0

Kifid heeft meerdere klachten ontvangen over het feit dat ABN Amro op 1 juli 2021 een buitenlandopslag heeft ingevoerd op betaalrekeningen van consumenten die buiten Nederland wonen, zogenoemde non-resident klanten. De Geschillencommissie stelt nu dat de bank deze opslag in rekening mag brengen.

Volgens de Geschillencommissie zijn de kosten die de bank voor deze klanten moet maken om te voldoen aan internationale wet- en regelgeving gemiddeld hoger dan voor consumenten die in Nederland wonen. Er is in twee zaken uitspraak gedaan. De eerste zaak is een klacht van een consument die in Zwitserland woont en de tweede zaak betreft een klacht van een consument die op Bonaire woont. De consument in Zwitserland moet 8 euro per maand meer betalen voor zijn betaalrekening en voor de consument op Bonaire geldt een verhoging van 15 euro per maand.

Beide klagers konden de Geschillencommissie er niet van overtuigen dat het invoeren van de buitenlandopslag naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar zou zijn. “Hun argumenten dat een verhoging met 8 euro dan wel 15 euro per maand onredelijk hoog is en dat het opzeggen van de betaalrekening voor hen veel administratief werk met zich mee zou brengen, maken dit niet anders. Ook het feit dat andere banken op dit punt mogelijk een ander beleid voeren, maakt niet dat het invoeren van de buitenlandopslag onaanvaardbaar zou zijn”, schrijft Kifid in een toelichting.

Voldoende tijd gehad om weg te gaan

Uitgangspunt voor de Geschillencommissie is dat een bank in de voorwaarden geen bepaling mag opnemen die oneerlijk of onredelijk bezwarend is. Dit volgt uit de Europese richtlijn oneerlijke bedingen in consumentenovereenkomsten. Volgens de voorwaarden die gelden voor beide betaalrekeningen kan de bank de voorwaarden eenzijdig wijzigen, mits die wijziging twee maanden van tevoren aan betrokken consumenten bekend is gemaakt. De consumenten moeten gelegenheid krijgen om de betaalrekening op te zeggen als zij dat zouden willen. Met een bericht van medio april 2021 aan betrokken consumenten heeft de ABN Amro hieraan voldaan. De Geschillencommissie concludeert dan ook dat er geen sprake is van een oneerlijke of onredelijke bezwarende bepaling in de voorwaarden. “In die ruim twee maanden hadden de consumenten een betaalrekening kunnen openen bij een andere bank”, kunnen we lezen in de uitspraak (GC 2021-1016).

Non-resident geldt ook voor Bonaire

De consument op Bonaire betwist eveneens dat de bank haar anders mag behandelen dan andere Nederlanders, omdat zij op Bonaire woont. Het eiland is immers een bijzondere gemeente van Nederland. De Geschillencommissie constateert echter dat Bonaire in de Europese Unie de status heeft van ‘landen en gebieden overzee’. Dit heeft volgens de uitspraak (GC 2022-0028) tot gevolg dat Europese wetgeving over de relatie tussen bank en consument niet geldt voor Bonaire, zoals die wel geldt voor consumenten in Nederland. Daarom oordeelt de Geschillencommissie dat de bank de consument op Bonaire anders mag behandelen dan consumenten die in Nederland wonen.

Soortgelijke klachten

Kifid heeft op dit moment nog enkele soortgelijke klachten in behandeling. Bij de beoordeling van deze klachten zal de Geschillencommissie vasthouden aan de lijn zoals in deze uitspraak uiteengezet. “Vanzelfsprekend wordt iedere klacht op zijn eigen merites beoordeeld en kunnen specifieke omstandigheden ertoe leiden dat een uitspraak afwijkt”, besluit Kifid.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.