Het Zeigarnik-effect in de adviespraktijk

0

In deze aflevering van Small Talks voor financiële dienstverleners gaan gedragspsycholoog Mischa Coster (rechts) en gedragsmarketeer Paul de Heer (links) dieper in op het Zeigarnik-effect en de techniek set completion.

Van zogenaamde cliffhangers ken je ongetwijfeld zelf voorbeelden: denk maar aan Netflix-series of een spannend boek. De laatste minuten van een episode of de laatste pagina’s van een hoofdstuk zijn zó ingericht dat je wilt weten hoe het verder gaat. Jouw ‘taak’ – het kijken of lezen van het complete verhaal – is nog niet af. Dus kijk je tóch de volgende episode of lees je tóch het volgende hoofdstuk! Ook de levels in een game zijn op dit effect gebaseerd: je wilt doorspelen en uiteindelijk het boss level halen om je spel – je ‘taak’ – af te ronden.

Bluma Zeigarnik

Het Zeigarnik-effect is het fenomeen dat onafgemaakte (onderbroken) taken beter onthouden worden dan voltooide taken. Pychologe Bluma Zeigarnik deed in de vorige eeuw onderzoek naar het fenomeen dat obers goed onthielden wat er geconsumeerd was aan tafeltjes die nog niet hadden afgerekend en vrijwel niets meer wisten van wat er gebruikt was aan tafeltjes waarmee zij al wel hadden afgerekend. Naar aanleiding hiervan zette zij een batterij aan gedragsexperimenten op.

Niet afgemaakte taken

De niet-afgerekende tafeltjes waren eigenlijk niet afgemaakte taken in het brein van de ober. Het onderzoek van Zeigarnik leerde dat een niet afgemaakte taak een zekere ‘spanning’ in het brein veroorzaakt waardoor deze blijft ‘zeuren’ en aan de oppervlakte van het geheugen blijft. Dat vindt ons brein niet prettig, waardoor de neiging bestaat om die taak af te maken.

Lees hier het hele artikel

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.