Het effect van de beïnvloedingstechniek Service Framing

0

In deze aflevering van Small Talks voor financiële dienstverleners gaan gedragspsycholoog Mischa Coster en gedragsmarketeer Paul de Heer dieper in op het gebruik van Service Framing. Ontdek in deze Small Talk wat het is en hoe je het gebruikt om richting te geven aan klantgedrag. Mét een voorbeeld uit de adviespraktijk.

De beïnvloedingstechniek Service Framing is een effectieve techniek om mensen een vriendelijk duwtje in de gewenste richting te geven. Bijvoorbeeld als je graag jouw van klantgedrag afhankelijke processen zonder verlies van tijd en moeite wilt afronden

Framing

De basis is de techniek Framing. Even het geheugen opfrissen: framing is het uitlichten en benadrukken van een eigenschap van een product of dienst. Afhankelijk van de situatie kies je voor een eigenschap met positieve of negatieve associaties. Je versterkt dit effect met woorden of een afbeelding die een sterke emotie oproepen die positief dan wel negatief is. ‘Service’ roept positieve associaties op.

Alternatieve manier

In veel gevallen vragen we klanten om iets te doen waar ze wél het nut van inzien maar waar ze gewoon geen zin in hebben. Met de door Guideology ontwikkelde techniek ‘Service Framing’ bieden we een alternatieve manier om zo’n bericht vorm te geven. Het doel van deze ‘Service Framed Message (SFM)’ is om de vaak negatieve emotie en weerstand om te zetten in neutrale beleving. Indien de situatie het toelaat is zelfs lichte motivatieverhoging mogelijk. Hiertoe wordt het bericht omgebouwd naar een positieve toon waarbij de afzender de communicatieve insteek kiest dat hij de ontvanger gaat helpen met het uitvoeren van het gedrag in plaats van te waarschuwen of dwingen.

Lees hier het hele artikel in de nieuwste e-InFinance

 

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.