Het effect van de beïnvloedingstechniek Hobson’s +1 Choice

0

In deze aflevering van Small Talk voor financiële dienstverleners, gaan gedragspsycholoog Mischa Coster en gedragsmarketeer Paul de Heer van Guideology dieper  in op de beïnvloedingstechniek Hobson’s +1 choice. Lees wat het is en hoe je het gebruikt om richting te geven aan klantgedrag. Met een voorbeeld uit de adviespraktijk.

Voordat we ingaan op wat de Hobson’s +1 choice is, delen we eerst even een leuk weetje over de naam. Hobson verhuurde rond 1600 in Engeland paarden. Om te voorkomen dat alleen de beste gehuurd en dus versleten werden, gaf hij zijn klanten de keuze: het paard dat het dichtst bij de deur stond of geen paard. Een Hobson’s choice is dus eigenlijk geen echte keuze tussen alternatieven, maar een keuze tussen ‘ja’ of ‘nee’.

Keuzes en alternatieven

Maar mensen willen keuzes en alternatieven. Keuze betekent autonomie en dat is één van de basisbehoeften van ons mensen (zelf-determinatie theorie, SDT; Ryan and Deci 2000). Het ontbreken van keuze resulteert daarom al snel in weerstand en uiteindelijk in een nee. Daarom adviseren wij vaak de Hobson’s +1 techniek: het toevoegen van een extra keuzemogelijkheid aan een ja/nee keuze. Die extra optie is natuurlijk wél in lijn met het klantgedrag dat je uiteindelijk wilt bereiken, zij het een alternatief gedrag.

Hobson’s +1 toegepast

Een call to action is – als het goed is – op zich heel concreet. En ook expliciet. Dus één call to action, toch? Hoeft niet altijd. Want dan heeft de klant nog steeds de keuze tussen díe call to action volgen en afhaken. Dat kun je voorkomen door Hobson’s +1 te gebruiken. Je biedt je relatie een alternatieve call to action. Dit verschuift de focus van ja/nee naar optie 1 of optie 2.

Praktijkvoorbeeld uit de financiële dienstverlening

Stel: je wil dat een klant of prospect jouw verzekering afsluit. Een button met ‘Sluit nu je verzekering af’ ligt voor de hand. Maar de klant kan aarzelen. Dit is immers alles of niets. Wellicht klikt hij weg. De Hobson’s + 1 variant: zet naast of onder de eerste button een alternatief dat uiteindelijk in hetzelfde gedrag resulteert: afsluiten. Bijvoorbeeld een aanklikbare tekst met ‘Ik wil een offerte’. Of (een nog zachtere call to action): ‘Bekijk ons aanbod voor je’. Daarmee verklein je de kans dat een klant afhaakt aanzienlijk! En je kans op succes wordt groter.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.