Het effect van de beïnvloedingstechniek Commitment & Consistentie

0

In deze aflevering van Small Talks voor financiële dienstverleners gaan gedragspsycholoog Mischa Coster (rechts) en gedragsmarketeer Paul de Heer van Guideology dieper in op Commitment & Consistentie. Lees wat het is en hoe je het gebruikt om richting te geven aan klantgedrag. Met een voorbeeld uit de adviespraktijk.

Wat is commitment & consistentie? Wij mensen hebben de neiging om onze beslissingen en ons gedrag onbewust te vergelijken met onze beslissingen en ons gedrag uit het verleden. We hebben namelijk de drang om naar onszelf én naar de buitenwereld consistent te zijn. Zeker als we op een bepaald moment ons – in gedachten of hardop – hebben uitgesproken over een stelling of een vraag hebben beantwoord. Daar kunnen we als professionals wat mee.

Commitment en consistentie toegepast

Wie A zegt, zegt ook B. Het komt erop neer dat je iemand een stapje in de juiste richting laat zetten, waar je dan later aan kunt refereren. Dat eerste stapje (A) noemen we commitment, het door ons gewenste gedrag later noemen we consistentie (B). Het gaat er dus om iemand tot een kleine A aan te zetten om later een grotere B te kunnen vragen. Zoek daarom naar relevant eerder commitmentgedrag, of ontwerp een actie waardoor je dit commitmentgedrag triggert.

Lees hier het hele artikel in de nieuwste e-InFinance

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.