AFM: ‘Reclame moet evenwichtig zijn’

0

“Reclames over beleggingsproducten moeten een evenwichtig beeld geven van de voor- en nadelen van een product. Eventuele risico’s moeten expliciet worden benoemd en de rol van de AFM moet duidelijk zijn.” Dat stelt de toezichthouder op basis van een onderzoek waarin is gekeken naar het effect van reclame-uitingen op beleggers.

De AFM vraagt aanbieders van effecten deze adviezen in acht te nemen als ze reclame opstellen. “Aanbieders van effecten zijn bij reclame-uitingen gehouden aan de Wft. Uit eerdere onderzoeken bleek dat reclames een belangrijke rol spelen in het besluit van beleggers om een product aan te schaffen. De AFM heeft hier recent nader onderzoek naar gedaan. Hierin werd aan meer dan 1000 consumenten fictieve reclames voor beleggingen getoond. De reclames verschilden in de weergave van de voor- en nadelen van een product, de omschrijving van risico’s en de verwijzing naar het toezicht van de AFM.”

Evenwichtig beeld

Uit dit onderzoek volgt een aantal adviezen voor aanbieders van beleggingsproducten. De adviezen richten zich op het geven van een evenwichtig beeld van het beleggingsproduct, het gebruiken van heldere taal en het geven van een duidelijk beeld van de rol van de AFM.

De toezichthouder keurt reclame-uitingen niet vooraf goed. “Het blijft de verantwoordelijkheid van de aanbieder om te voldoen aan de wet- en regelgeving. De AFM kan optreden tegen gepubliceerde reclames als deze consumenten op het verkeerde been dreigen te zetten.”

Beleidsregel

De AFM heeft in haar beleidsregel informatieverstrekking uit 2013 voorbeelden opgenomen van hoe zij omgaat met de wettelijke normen voor reclames. Deze zijn niet specifiek van toepassing op aanbiedingen van effecten, maar geven wel een goed beeld van de wijze waarop de AFM invulling geeft aan open normen.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.