Sivi komt met nieuw Koppelingsprotocol

0

Het Standaardisatie Instituut voor de Verzekeringsbranche (Sivi) introduceert deze week het Koppelingsprotocol. Dit moet het digitaal koppelen van gegevens via extranetten en software in de verzekeringsindustrie een stuk eenvoudiger maken.

Aplaza, dat een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan het Koppelingsprotocol, integreert het protocol als eerste in haar dienstverlening.

Het Koppelingsprotocol is de doorontwikkeling van het GIM-protocol dat nog stamt uit 2006. Het nieuwe Koppelingsprotocol regelt en vergemakkelijkt de uitwisseling van gegevens en documenten tussen ketenpartijen in de verzekeringsindustrie. Daarbij gaat het niet alleen om koppelingen tussen verzekeraars, serviceproviders en intermediairs, maar bijvoorbeeld ook met vergelijkingssoftware, schadeherstellers en expertisediensten.

Vijftien jaar na de GIM-introductie blijkt nog steeds 90% van de overdracht van verzekeringsdata niet via koppelingen te verlopen. Terwijl digitale koplopers zich van de nieuwste technieken bedienen om digitaal te kunnen werken, dreigt er volgens Sivi een ongewenste digitale kloof in de keten te ontstaan met partijen die over minder middelen en mogelijkheden beschikken.

Voorkomen kloof

Peter Mols (afbeelding), directeur van Sivi: “Het is niet in het belang van verzekerden in Nederland dat zo’n kloof ontstaat. Er zijn immers talloze momenten waarop gegevens en documenten veel gemakkelijker en efficiënter uitgewisseld moeten worden, óók tussen spelers aan weerszijden van de kloof. Denk bijvoorbeeld aan het resultaat van een inventarisatie, vergelijking, berekening of offerte. Maar ook in het acceptatieproces, bij wijzigingen, schadeafhandeling of het beheren van klanten.”

“Er moet daarom meer en op meer eenvoudige wijze gekoppeld worden. Het nieuwe koppelingsprotocol moet ook de kantoren die nu nog weinig digitaal opereren dat belangrijke zetje in de rug geven. Het is daarom mooi te zien hoe koplopers in digitale verzekeringsontwikkelingen, zoals Aplaza, dit koppelingsprotocol volledig omarmen.”

Basiskoppeling

Sivi vindt het ‘bijzonder’ dat intermediairs, anno 2018, nog steeds op grote schaal gegevens en stukken handmatig toevoegen aan het digitale klantdossier in hun administratiesysteem. “En dat terwijl deze informatie vrijwel altijd uit een ander (digitaal) systeem komt. Deze werkwijze moet snel gaan veranderen met de introductie van het Sivi Koppelingsprotocol.”

Het Koppelingsprotocol kent drie niveaus: SKP-Basis, SKP-Uitgebreid SKP-Compleet. Bij de basiskoppeling wordt alleen een (PDF) document uitgewisseld.

Sivi verwacht dat deze basiskoppeling een grote vlucht gaat nemen. Enerzijds omdat de basiskoppeling zeer eenvoudig en goedkoop is. Anderzijds omdat in veel gevallen een PDF document voldoende is om het klantdossier te completeren. Voor een intermediair is een compleet en actueel klantdossier belangrijk om onder andere aan zijn zorgplicht te kunnen voldoen. Door goede koppelingen bespaart een intermediair volgens Sivi niet alleen tijd en geld, maar zal het klantdossier beter actueel gehouden kunnen worden. “Hiervan profiteert uiteindelijk de klant om wie het allemaal gaat, omdat deze sneller én beter bediend zal worden.”

Met het Koppelingsprotocol moet volgens Sivi vóór 2020 nog sprake zijn van optimale digitale verbondenheid in de gehele Nederlandse verzekeringsindustrie.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Lees onze cookie verklaring en de Privacy verklaring

Sluiten