Data wordt hét concurrentiepunt voor de toekomst

0

Met Harry van der Zwan, directeur Business Partners Nationale-Nederlanden, blikken we terug op het afgelopen jaar en naar de ontwikkelingen die richtinggevend zijn voor de business in 2023.

 

Van der Zwan ziet de kansen volgend jaar in 3D: Digitalisering, Diensten en Duurzaamheid

Terugkijkend omschrijft Van der Zwan 2022 als een uitzonderlijk jaar voor de wereld, Nederland en de intermediaire markt. “We kunnen lang stilstaan bij de oorlog, de inflatie, de stijgende rente, kosten en lonen of het oplopend verzuim. De impact hiervan is voelbaar in ons land en in de markt; de effecten zullen naar verwachting in 2023 en daarna merkbaar blijven. Maar ik ben een optimistisch en ondernemend mens dus ik kijk liever vooruit naar de kansen die we hebben.”

Opmerkelijke zaken

Een paar andere opmerkelijke zaken uit 2022 waar Van der Zwan nog wel even bij wil stil staan. De consolidatieslag in de adviesmarkt is rond de zomer wat afgenomen. Door de stijgende rente is de financiering voor bepaalde partijen lastiger geworden. Dit kan als positief gezien worden, vindt Van der Zwan. “Als verzekeren te veel in het teken staat van de financiering, dan kan dat wringen met de klantgerichtheid. Verzekeren is geen kwestie van dozen schuiven, maar het bieden van financiële weerbaarheid en zekerheid aan consumenten en ondernemers. Op dat vlak is er nu gelukkig een wat meer gezonde situatie ontstaan. Dat neemt niet weg dat de consolidatie doorgaat en veel kantoren voor de uitdagende vraag staan, consolideren of specialiseren.”

Uitsmijter

De nieuw te vormen combinatie Aegon a.s.r. is voor Van der Zwan toch wel de uitsmijter van 2022. “De beweging zelf vond ik niet zo verrassend, de gekozen constructie wel. We krijgen hiermee een partij naast ons die net als wij op alle facetten sterk aanwezig is. Een paar grote partijen is goed voor de concurrentie en dat is weer goed voor de distributie en de klant. Ik denk dat het met de verschraling van het aanbod om die reden wel mee zal vallen. Concurrerende partijen moeten ook sterk zijn in hun productaanbod. Als marktleider worden we uitgedaagd en die uitdaging nemen we met twee handen aan.”

Digitalisering

Van der Zwan verwacht dat advieskantoren volgend jaar nóg digitaler worden, omdat data binnen alle productlijnen hét concurrentiepunt voor de toekomst wordt. “Naast de data zelf draait het ook om verbinding tussen systemen en platformen. Samenwerken en samen ontwikkelen is daarbij cruciaal om het voor de klant beter te kunnen doen. Daarom vraag ik adviseurs ons vooral ook uit te dagen tot oplossingen te komen. Samen kom je tot betere ideeën om financiële zekerheid en weerbaarheid te creëren voor iedereen in Nederland, samen creëren maakt ons sterker, beter en relevanter.”

Diensten

Het ontwikkelen en aanbieden van diensten in het zakelijk domein wordt steeds belangrijker voor het intermediair en voor NN. Het pensioenbedrijf ontwikkelt onder andere diensten die werkgevers helpen bij de keuzebegeleiding van hun werknemers. Met de Human Capital Planner en Pensioen Pulse werd vorige maand nog de PensioenWegwijzer 2022 in de wacht gesleept. Werkgevers krijgen met de Human Capital Planner via (geanonimiseerde) werknemersdata inzichtelijk welke groepen extra aansporing en begeleiding nodig hebben. Aan de hand van vijf ‘pensioen persona’s’ staan er vervolgens in Pensioen Pulse boodschappen klaar waaruit werkgevers kunnen kiezen in hun communicatie met de deelnemer/werknemer.

Schadebedrijf

In het schadebedrijf ligt de nadruk in de dienstverlening vooral op preventie. Diensten die ervoor zorgen dat het risico afneemt en de verzekerbaarheid toeneemt. “Als verzekeraar ontwikkelen we nadrukkelijk meer diensten om onze corebusiness verzekeren verder te versterken en relevanter te maken voor de klant. Inzicht hebben in de juiste data is bepalend voor het succes van een dienst en de waarde voor de klant en adviseur. Niet alleen daar worden we steeds beter in, we kunnen vanuit ons marktleiderschap voor bedrijven ook veel betekenen op het gebied van benchmarking”, aldus Van der Zwan.

Pensioenwet

2023 wordt ook het jaar dat duidelijk wordt of de nieuwe Pensioenwet van kracht wordt. “We zien vooral de grotere mkb-bedrijven hier heel actief mee bezig zijn en productbewegingen maken van DB naar DC en PPI. Goed werkgeverschap wordt belangrijk gevonden en in tijden van krapte op de arbeidsmarkt zie je dat daar nog meer aandacht voor is. Er wordt een grotere verantwoordelijkheid gevoeld voor een goed en gezond pensioen voor het personeel. Maar er wordt ook steeds meer gedaan om het welzijn, de vitaliteit en de financiële weerbaarheid van medewerkers in het algemeen te vergroten. Nationale-Nederlanden speelt daarop in met nieuwe producten en diensten op het gebied van employee benefits. We merken ook dat de grotere advieskantoren vaker zelf producten rond het goed werkgeverschap ontwikkelen. Daarin denkt en doet NN ook mee. De combinatie van zorg, inkomen, pensioen en alle faciliteiten die daaromheen worden aangeboden, slaat aan bij werkgevers en werknemers. Ik verwacht dat die markt de komende jaren nog behoorlijk zal groeien en daarmee ook ons marktaandeel.”

Duurzaamheid

Een thema waar niemand in 2023 meer omheen kan is duurzaamheid. Een thema waar bedrijven in onze sector op meerdere vlakken invulling aan geven. “Organisatorisch is dat de implementatie van ESG-criteria en op productniveau bij NN ook het verduurzamen van schadeherstel in het schadebedrijf en de eigen woning in het hypotheekbedrijf. Maar daar blijft het niet bij in 2023 en daarna. De focus op duurzaamheid en verduurzaming gaan een grote verandering in onze maatschappij en de adviespraktijk betekenen. Met veel kansen voor de markt.”

Stijgende energiekosten

Verduurzamen is voor Van der Zwan ook financiële duurzaamheid. “Het helpen van mensen die door de stijgende energiekosten hun rekeningen niet meer kunnen betalen of die door mentale problemen minder oog hebben voor hun financiën. We proberen hier zo veel mogelijk onze maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen en merken ook dat werkgevers hier steeds meer oog voor hebben. Financiële duurzaamheid, fitheid en weerbaarheid worden belangrijke thema’s in 2023.” Van der Zwan vindt dat NN als marktleider hier samen met de adviesmarkt en partners als MKB Nederland een leidende rol moet pakken. “Met meer dan 6 miljoen particuliere en zakelijke klanten in Nederland en onze brede dekking in distributie kunnen we impact maken op een voor de consument en ondernemers leidend thema. Klanten helpen te verduurzamen en dus financieel weerbaar maken; een relevanter thema zou ik niet kunnen bedenken”

Kijken in 3D

Vooruitkijkend verheugt Van der Zwan zich erop om samen met adviseurs in 3D naar de kansen te kijken. “Samen bereiken we meer voor de klant, voor het verbeteren van de dienstverlening en voor de maatschappij.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.