Uit angst voor Kifid geen ORV

0

De een na de andere verzekeraar stopt met het aanbieden van een eigen ORV . In plaats daarvan zoeken ze aansluiting bij gespecialiseerde aanbieders. Een ontwikkeling die deze week centraal staat in de nieuwsbrief van De Hypotheekshop. “Partijen als Dazure, TAF, Hera en Callas krijgen steeds meer de functie van regiepartij.”

Aegon (per 1-3) en Florius (per 24-1) lieten onlangs weten te zullen stoppen met het aanbieden van overlijdensrisicoproducten, omdat het niet langer lukt om deze producten kostendekkend te handhaven. Leidsche Verzekeringen gooide in maart 2019 al de handdoek in de ring, waarbij het koos voor het aanbieden van ‘een concurrerende ORV via onze gevolmachtigde Dazure’. Aegon zal voortaan de ORV van Hera Life aanbevelen en neemt tegelijkertijd via Aegon Growth Capital een minderheidsbelang van 35% in de gespecialiseerde aanbieder.

Bekende oorzaken

De ORV-markt heeft een opmerkelijke draai gemaakt, want ondanks de fors lagere premies is het aantal nieuw afgesloten ORV’s toch krimpende. Een aantal algemeen bekende oorzaken die De Hypotheekshop hiervoor noemt zijn het vervallen van de ORV-verplichting vanuit zowel NHG alsook vanuit de geldverstrekkers voor nieuwe én bestaande hypotheken. Ook het feit dat consumenten sinds 2013 vaker kiezen voor een annuïtaire in plaats van een gelijkblijvende dekking bij overlijden, speelt een rol.

Angst voor Kifid

De Hypotheekshop denkt echter dat ook angst voor het Kifid bijdraagt aan de huidige malaise op de ORV-markt. “Het klachteninstituut heeft de laatste jaren enkele uitspraken gedaan over zorgplicht bij de ORV. Die hebben in de branche veel vragen opgeroepen over hoe ver de zorgplicht reikt. Heeft een adviseur de plicht om consumenten te informeren over de komst van mogelijk goedkopere alternatieven op de markt die destijds niet en nu wel beschikbaar zijn? Moeten verzekeraars premieverlagingen ook beschikbaar stellen aan hun bestaande klanten? Dienen zij hun verzekeringnemers erop te wijzen dat die bij een concurrentverzekeraar misschien voordeliger uit kunnen zijn?

Het is voorstelbaar dat deze onzekerheid over de aansprakelijkheid en de financiële gevolgen adviseurs terughoudend maakt over het bemiddelen in ORV’s. In sommige gevallen wordt consumenten zelfs geadviseerd om zelf een verzekering te sluiten. Wellicht dat deze onzekerheid ook verzekeraars bezighoudt.”

Onbetaalde werkzaamheden

Wie kunnen we de rekening sturen voor deze nazorg? Ook die vraag maakt adviseurs volgens De Hypotheekshop terughouden. “Consumenten betalen sinds de inwerkingtreding van het provisieverbod hun adviseur bij het afsluiten van een hypotheek. In de factuur zijn geen kosten opgenomen voor toekomstige dienstverlening. Het betalen voor nazorg middels een abonnement heeft nooit een grote vlucht genomen, waardoor het risico dreigt van onbetaalde werkzaamheden. Een recente uitspraak van het Kifid over de betaling van de kosten voor wettelijke zorgplicht, lijkt dit risico te onderstrepen. Ook dit punt werkt niet bevorderlijk.”

 

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.