Maurice Koopman maakt NN Schade & Inkomen eenvoudiger

0

Maurice Koopman staat als CEO alweer ruim een jaar aan het roer bij Nationale-Nederlanden Schade & Inkomen. Zijn stip op de horizon: het bedrijf eenvoudiger maken én de hoogste tevredenheidscore onder het intermediair krijgen. In de nieuwe InFinance vertelt Maurice Koopman hoe hij dat gaat doen.

Als CEO is Koopman ook eindverantwoordelijk voor de merken Movir, OHRA, HCS, ABN AMRO Verzekeringen en Zicht. Een hogere klanttevredenheid tegen lagere kosten kun je volgens hem maar op een manier bereiken en dat is digitaliseren met ruimte voor persoonlijke interactie.

Koopman: “Je moet zoveel mogelijk ballast bij de medewerkers weghalen zodat ze meer plezier krijgen in de dingen waar ze goed in zijn. De extra tijd die je hiermee creëert moet je vervolgens niet wegbezuinigen, maar gebruiken om de medewerkers net die stap extra te laten zetten voor de adviseur en zijn klanten. Dat heb ik in mijn vorige functies gedaan en dat probeer ik nu ook in het groot te doen bij de labels waarvoor ik verantwoordelijk ben.”

Ondernemende medewerkers

Dat betekent bij Schade & Inkomen ook de juiste mensen meer beslissingsbevoeg­den geven. Door dit in de verschillende business lines door te voeren, worden beslissingen minder vaak van bovenaf opgelegd.

Koopman: “Ik hoop dat het de medewerkers inmiddels opvalt dat ze de ruimte krijgen om ondernemerschap te tonen. Vooruit durven stappen in dienstverlening hebben we in het groot laten zien bij HCS en Qare. Dat verwachten we in het klein ook van onze medewerkers. Het intermediair zal merken dat er heel veel gedigitaliseerd gaat worden, maar zonder dat we het menselijk contact uit het oog verliezen. Digitaal of niet, de adviseur moet altijd een medewerker kunnen bellen of direct een acceptant met de juiste kennis aan de lijn krijgen als dat nodig is.”

Consolidatiegolf

Lees hier het hele interview met Maurice Koopman waarin hij ook ingaat op de consolidatie binnen de intermediaire distributiekolom. Hij schat in dat het nog wel twee tot drie jaar kan duren voordat de stijging daar afvlakt.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.