De kracht van Actief Klantbeheer (2)

0

Dat je als advieskantoor vandaag nog met actief klantbeheer moet beginnen en dat je daar echt niet per se actuele data vanuit het systeem van de geldverstrekker voor nodig hebt, wisten we natuurlijk al lang. Wij doen dit al tijden uit naam van onze advieskantoren en met fantastisch resultaat. Maar hiermee zijn we er nog niet.

‘Actief Klantbeheer gaat nog beter met gedeelde data’

Auteur: Michiel van der Linde, commercieel directeur FlexFront

Deze week bijvoorbeeld schreven we weer een deel van de klanten van een advieskantoor aan, en binnen het uur haalden we er al twee hotleads voor dat kantoor uit. Zo makkelijk en zo effectief, maar we willen het natuurlijk nóg beter doen. Nóg pro-actiever en vooral gebaseerd op actuele inzichten. Je wil de klant bijvoorbeeld verrassen als je weet dat diens rente bijna verloopt, als er een life event speelt of als een lagere rente haalbaar is door gestegen woningwaarde. En dan is het wel heel praktisch als je actuele informatie vanuit de geldverstrekker krijgt.

Maar… We weten dat geldverstrekkers gemiddeld genomen best wel terughoudend zijn in het verstrekken van dit soort informatie. Dat ze data technisch gezien kunnen delen is een zekerheidje: geldverstrekkers delen het bijvoorbeeld ook met NHG en gebruiken het in allerhande externe rapportages. Dat kan de reden dus niet zijn. Natuurlijk zit er gevoeligheid in het delen van data: het moet privacy-technisch kunnen, de klant moet het willen en het moet veilig gaan. Zeker. En daarom moeten we terughoudend zijn met de hoeveelheid te delen data en vooral goed kijken naar wélke data een adviseur nu écht nodig heeft.

Essentiele data

Dus deden we een steekproef onder onze advieskantoren. We vroegen ze welke data ze per se willen hebben en welke data minder urgent is. Daarmee helpen we de interne discussie bij geldverstrekkers. Essentiele data die in de ogen van advieskantoren gedeeld móet worden is hypotheeknummer, duur, inschrijving en info over de leningdelen zoals einde rentevaste periode, LTV en actuele hoofdsom. Heel graag (maar iets minder urgent) ontvangen advieskantoren daarnaast ook informatie over het object (bijvoorbeeld de meest recente waarde), recente wijzigingen en achterstanden.

Laten we van start gaan met het delen van deze data! En hopen dat deze nuancering geldverstrekkers een duwtje in de rug geeft om te beginnen met het delen van data. Dat de kop er af is en iedereen ziet dat het werkt en het mes aan alle kanten snijdt. En dan bouwen we het in de loop der tijd gewoon uit met elkaar. Actief klantbeheer is in ieders belang; en dat van de consument voorop!

De serie ‘De Kracht van Actief Klantbeheer’ wordt gepubliceerd door VVP en InFinance.

 

 

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Stichting Actief Klantbeheer

De Stichting Actief Klantbeheer streeft naar het vergroten van de financiële gezondheid van consumenten. Daarbij richt de stichting zich specifiek op het verhogen van de intensiteit en het niveau van relatieonderhoud van consumenten die in het bezit zijn van een of meer financiële producten. Dit doet de stichting door financiële dienstverleners te voorzien van informatie, opleidingen en praktische handvatten. De stichting fungeert daarnaast als centraal platform voor partijen die in overleg willen treden over het thema klantbeheer.