Column: Meer of minder keuzestress voor zzp’ers?

0

Uit bijna alle onderzoeken van de afgelopen decennia in de retailsector blijkt dat meer keuze leidt tot keuzestress bij de consument en daardoor ook uitstel van aankoop. En toch blijven we in verzekeringsland maar volop keuzes bieden, zodat de consument een op maat gesneden product kan krijgen.

Soms is maatwerk goed. Maar bij producten met toch al een lage attentiewaarde zien we dat door de vele opties en keuzes, uitstel vaak tot afstel leidt. Zeker als de premie hoger is dan de risicoperceptie van consumenten.

Auteur: Guido Wassink, Head of Sales & Business Development BNP Paribas Cardif

Sommige risico’s neem je, maar andere liever niet.

Zo vaak horen wij dat langdurig ziek zijn een keuze is, dat je altijd nog wel iets kan om de kost te verdienen. Of dat de partner dan wel meer gaat werken. Terwijl langdurig niet in staat zijn om te werken grote gevolgen heeft voor het hele huishouden. En dat is meer dan alleen financieel, want ziekte brengt vaak extra zorg met zich mee en zorgt voor een andere dynamiek in het huishouden.

Voor mensen in loondienst met een eigen woning, hebben wij enige tijd geleden al een verzekering geïntroduceerd die door haar eenvoud, duidelijkheid en betaalbare premie een laagdrempelige verzekering is voor diegenen die andere oplossingen te complex en duur vinden. Met deze nieuwe verzekeringscategorie maakten we verzekeren toegankelijker én begrijpelijker.

En inmiddels zie je dat dit veel breder speelt. Dat er meer dan één miljoen Nederlanders zijn met een hoofdbaan als zzp’er. Die voor hun inkomen dus afhankelijk zijn van dit zelfstandige bestaan. Zij kunnen niet terugvallen op een keurig vangnet bij ziekte of ongeval vanuit de overheid. En driekwart heeft hiervoor niets geregeld, terwijl het inkomen mogelijk naar nul terugvalt. Ondernemen is risico nemen hoor je vaak. Sommige risico’s neem je, maar andere liever niet.

Er zijn veel mooie AOV’s op de markt. Uitstekende verzekeringen waarmee maatwerk kan worden geleverd. Maar niet iedere zzp’er is op zoek naar een uitgebreide – en dus vaak ook prijzige – verzekering. Onze missie is verzekeren toegankelijker maken. Dit willen wij dan ook doen voor de vele ondernemers die ons land rijk is. Wederom door eenvoud, duidelijkheid en een betaalbare premie te bieden. Tsja, wel weer een extra verzekeringscategorie, maar wel één met meer eenvoud en minder keuzes. Gaat dit extra keuzestress opleveren? Of helpen we ondernemers juist met een nieuwe en eenvoudige vangnetoplossing? Waardoor ondernemers met vertrouwen – en zonder stress – plannen voor de toekomst kunnen maken.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Partnernieuws

Bovenstaande tekst is geschreven door één van onze (kennis)partners. De redactie gaat uit van de betrouwbaarheid van de aangeleverde informatie door de aanbieder.