Brancheorganisaties blij met uniforme corona vragenlijst NHG

0

Adfiz en OvFD roepen geldverstrekkers op de vandaag door NHG gelanceerde uniforme corona-vragenlijst voor hypotheekaanvragen te gebruiken. “De diverse corona-vragenlijsten die nu circuleren maken het aanvraagproces voor klanten en adviseurs nodeloos ingewikkeld en leiden tot een grillig en ondoorzichtig acceptatiebeleid.”

Beide brancheorganisaties hebben de geldverstrekkers vorige maand al een brief gestuurd waarin zij hen aanspoorden te komen tot een uniform en ondubbelzinnig beleid. OvFD en Adfiz zijn ook actief betrokken geweest bij het opstellen van de uniforme corona-vragenlijst en ondersteunen daarom de oproep van NHG om deze vragenlijst over te nemen of in ieder geval ook te accepteren naast een eventuele eigen vragenlijst.

In een gezamenlijk statement schrijven de organisaties: “Wij begrijpen dat er veel (financiële) onzekerheid is door het coronavirus en wij staan achter de doelstelling dat een verantwoorde financiering mogelijk blijft. Op dit moment zijn er echter al verschillende vragenlijsten in omloop en we moeten proberen het adviestraject zo eenvoudig en uniform mogelijk te houden.”

Ruimte voor maatwerk

NHG heeft bij het opstellen van de uniforme vragenlijst een veel breder deel van de markt betrokken. De vragen richten zich op de bestendigheid van het inkomen en de betaalbaarheid van de hypotheeklasten voor de consument. De vragenlijst biedt klant en adviseur extra ruimte om aan te geven waarom een aanvraag verantwoord is. Daarmee wil NHG voorkomen dat consumenten die in getroffen branches werkzaam zijn per definitie geen toegang krijgen tot de hypotheekmarkt. Uiteindelijk zal iedere geldverstrekker zijn eigen acceptatiebeleid op de gegeven antwoorden toepassen.

Monitoren achterstanden

Het uitgangspunt voor deze vragenlijst is dat op dit moment met iedere klant in het adviesgesprek wordt besproken of de coronacrisis gevolgen heeft voor de bestendigheid van het inkomen en de betaalbaarheid van de hypotheeklasten. Deze vragenlijst biedt de adviseur en zijn klant handvatten om dit gesprek te voeren en onderbouwd te delen met de geldverstrekker.

NHG vertrouwt erop dat een geldverstrekker aandacht besteed aan de coronacrisis tijdens het acceptatieproces, maar voert hier niet actief controles op uit. “We richten wel monitoring in, zodat we afwijkingen van het gemiddeld percentage achterstandsmeldingen tijdig kunnen signaleren. Indien nodig kijken we samen met een geldverstrekker hoe we klanten beter kunnen helpen”, aldus NHG.

Ondernemers

In overleg met rekenexperts, geldverstrekkers, NVB en Verbond van Verzekeraars heeft NHG eind maart al verdiepende vragen toegevoegd aan de procedure voor toetsing van het inkomen van zelfstandigen (Inkomensverklaring Ondernemer). Met als doel dat een verantwoorde financiering ook voor ondernemers die in de getroffen branches werkzaam zijn mogelijk blijft.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.