‘AI-stop Rabobank is vooral een slim besluit’

0

Hoe verleidelijk het ook kan zijn om mee te doen met de AI-hype, voorzichtigheid is volgens Adriaan Hoogduijn (Hyarchis) in de financiële wereld van uitermate groot belang. “De financiële sector bevindt zich momenteel nog in de fase van het op orde brengen van de historische klantgegevens.”

Het op orde krijgen van die data is volgens Hoogduijn niet alleen noodzakelijk vanuit het oogpunt van data governance en regulatory compliance, maar ook van belang om kernprocessen zoals witwasbestrijding en kredietbeoordeling succesvol te automatiseren.

Hoogduijn: “Voorzichtigheid is in de financiële wereld van uitermate groot belang. Wat bij artificiële intelligentie (AI) op het spel staat is immers niet enkel de verlichting van de operationele lasten binnen een organisatie, maar ook de toegankelijkheid tot het financiële stelsel en daarmee de bewegingsvrijheid van afnemers van financiële producten. Dit laatste moet – vanuit een ethisch perspectief – altijd zwaarder wegen en daarom is accuraatheid de allerhoogste prioriteit. De benodigde accuraatheid kan echter enkel worden bereikt als men de data op orde heeft.”

AI-stop Rabobank

Hiermee reageert de CEO van Hyarchis op het onlangs genomen besluit door de Rabobank om een AI-stop aan te kondigen. “In een tijd waarin men over elkaar heen struikelt om te voorspellen hoe AI allerhande bedrijfsmodellen op de schop zal gooien, is dit – zacht gezegd – tegen de stroom inzwemmen. Dat is niet alleen moedig, maar vooral ook slim”, schrijft Hoogduijn in zijn blog. “Rabobank wil eerst in kaart hebben welke risico’s er aan AI verbonden zijn. Zo wil de bank onder andere niet het risico lopen dat data van klanten op platformen van buitenlandse techbedrijven terechtkomen. Tot die tijd is op de Croeselaan het gebruik van onder andere ChatGPT verboden.”

Enige juiste besluit

De kwaliteit van de uitkomst van het werk dat AI levert valt of staat met de kwaliteit van de data die het absorbeert, benadrukt Hoogduijn. “Traditionele banken hebben een groot deel van hun klanten geonboard in een periode waarin het internet nog niet bestond en er van software nog nauwelijks gebruik werd gemaakt. Dit compromitteert de kwaliteit van de data. Gebrekkige datakwaliteit kan op haar beurt weer leiden tot grote problemen bij zaken zoals de automatisering van besluitvormingsprocessen en het maken van gedegen risicoanalyses. De stap van Rabobank is daarom de enige juiste: als je je klanten blijvend naar tevredenheid wilt kunnen bedienen, is het van belang om eerst je data goed op orde te hebben.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.