Als adviseur op het gebied van risico’s en bedrijfscontinuïteit geven we klanten dagelijks advies hoe ze (financiële) risico’s kunnen beperken. En verzekeren is dan niet altijd de beste oplossing.
Soms is het verstandiger om een risico te vermijden of te verminderen. Bijvoorbeeld door het nemen van preventiemaatregelen of het accepteren van een risico. Ook staat vaak in clausules dat er maatregelen getroffen moeten worden.
Als intermediair vroegen we ons af of de gemiddelde zakelijke klant weet welke risico’s hij of zij loopt en of de preventiemaatregelen daadwerkelijk genomen zijn. Uit eigen onderzoek blijkt opvallend genoeg dat bij 1 op de 5 respondenten preventie geen aandachtspunt is. Daarnaast blijkt ook dat bedrijven niet bekend zijn met wat er in de verzekeringsvoorwaarden of clausules staat over preventie. Ruim vijftig procent geeft aan geen idee te hebben of denkt niet overal aan te voldoen.
Hoe kunnen wij als intermediair onze klanten hierbij helpen? Gemakzucht, nalatigheid, maar ook onbekendheid met risico’s kan immers grote nadelige gevolgen hebben.
Laatst hoorde ik via een expertisebureau op het gebied van bouw en infra dat een woningbouwvereniging een vooropname wilde hebben voor het vernieuwen van het voegwerk in een galerijflat. Het expertisebureau legde aan haar klant uit dat het in de bouwwereld niet gebruikelijk is een vooropname uit te voeren bij het vernieuwen van voegwerk. Op advies van het bureau heeft de klant de woningbouwvereniging gebeld en het verder praktisch en lokaal opgelost zonder onnodige kosten te maken.
Dat is dus een betrouwbare partner waar klanten op kunnen bouwen. Partners die risico’s in kaart kunnen brengen en voldoen aan de noodzakelijke kwaliteitseisen. Maar ook het intermediair kan hier een duidelijke rol in spelen. Beter duidelijk maken welke uitsluitingen er op de polis zijn zodat de bedrijfsrisico’s beter op de kaart komen te staan.
Laten we ons dit niet voornemen, maar ook gewoon doen als intermediair. Wij gaan dit jaar met onze klanten om de tafel zitten en de zakelijke klant meenemen in de preventiemaatregelen. U ook?
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.