Moneyou via volmachten breder beschikbaar

0

De basic Moneyou Hypotheek met heldere voorwaarden en een scherpe rente ligt op steeds meer intermediaire schappen. Die beschikbaarheid wordt in 2024 aanzienlijk vergroot als het label ook in volmacht beschikbaar komt. VCN HypotheekService krijgt de primeur en daarna zullen meerdere serviceproviders volgen.

In 2021 vond de herintroductie plaats van Moneyou in het intermediaire distributiekanaal. De geldverstrekker richt zich op de consument met een eenvoudige financieringsvraag, volgens het principe ‘het past of het past niet’. Een confectiehypotheek met een scherp renteaanbod.

Edwin Janssen is sinds de terugkeer van Moneyou als Manager Relatiemanagement verantwoordelijk voor de contacten met serviceproviders en franchiseorganisaties die de basic hypotheek van Moneyou op het schap hebben liggen. Dat worden er steeds meer en binnenkort komt daar een volmachtpropositie bij. Hiervoor wordt het bestaande partnership met VCN HypotheekService geïntensiveerd. Met deze stap behoudt Moneyou haar selectieve aanstellingsbeleid en kan het toch een veel grotere groep onafhankelijke adviseurs bereiken.

Janssen: “Serviceproviders zijn getransformeerd van een traditionele inkooporganisatie tot sparringpartner van adviseurs en in de operatie en uitvoering kunnen ze steeds meer taken overnemen van de aanbieders. Voor Moneyou is de serviceprovider geen tussenschakel maar een verlengstuk van de procesketen. Door onze samenwerking met VCN HypotheekService te intensiveren met een volmachtpropositie komt het eerste deel van het aanvraagproces geheel bij de serviceprovider te liggen. Dat stelt het vaste team acceptanten van VCN HypotheekService bijvoorbeeld in staat om in een sparringtraject met de adviseur direct een rentevoorstel te doen en een haalbaarheidscheck op de Moneyou hypotheek.”

Na het eerste akkoord komt de aanvraag bij Moneyou Operations, met een vast team acceptanten. Dat team werkt al langer samen met het vaste team acceptanten van VCN HypotheekService. Op die manier wil Moneyou in 2024 met meer serviceproviders gaan samenwerken en zo de beschikbaarheid van de Moneyouhypotheek in het intermediaire distributiekanaal vergroten.

“Volmachten bieden ons de mogelijkheid om snel te groeien met behoud van een snel, betrouwbaar en voorspelbaar acceptatieproces. Daartegenover staat dat de partners waarmee wij samenwerken de beschikking krijgen over hypotheken en bijbehorende renteperioden die nooit uitverkocht zijn. Van een geldverstrekker die al 22 jaar actief is in de Nederlandse hypotheekmarkt en een dochter is van ABN Amro Hypotheken Groep”, aldus Janssen.

Desktoptaxatie

Een andere stap die Moneyou zet is een bredere inzet van de desktoptaxatie. In beheersituaties wordt deze toepassing al veelvuldig gebruikt, maar straks wordt het onder voorwaarden ook mogelijk om de desktoptaxatie bij Moneyou in te zetten bij nieuwe hypotheekaanvragen.

“Het is een veelgehoorde wens waar wij graag gehoor aan geven. Het betekent een versnelling van het aanvraagproces, want het fysieke taxatierapport is vaak het document waar we het langste op moeten wachten. De meeste andere tijdrovende documenten zijn al door brondata vervangen, met deze stap digitaliseren we in samenwerking met Calcasa opnieuw een deel. Daarmee wordt ons hypotheekproces nog beter voorspelbaar.”

Digitaal waar het kan

Net als dit jaar zal Moneyou ook in 2024 onverminderd doorgaan met het digitaliseren van de processen. Het streven van de geldverstrekker is om persoonlijk te zijn waar dit een toegevoegde waarde heeft en digitaal waar het kan. De hypotheekklant die kiest voor een onafhankelijk advies ervaart daarmee alle voordelen van online: snelheid, gemak en voorspelbaarheid.

Moneyou is een van de ketenpartners die actief meewerkt aan de HDN-standaard die het gebruik van brondata in de hypotheekketen bevordert. Hiervoor ondertekende de geldverstrekker eind 2022 samen met ruim 40 ketenpartijen uit de hypotheekmarkt een convenant om het delen van brondata binnen de hypotheekketen te versnellen. Als ketenpartij positioneerde Moneyou zichzelf direct in de voorhoede, door al in het vroege voorjaar van 2023 een nieuwe versnelling aan te kondigen binnen de acceptatiestraat van hypotheekaanvragen. Hierdoor kunnen advieskantoren de brondata die zij gebruiken in hun eigen adviespakket bij Moneyou ook inzetten voor de acceptatie van een hypotheekaanvraag. Hierdoor hoeven zij veel minder documenten te uploaden en dat scheelt veel tijd.

“Wat we roepen maken we ook waar”

Dit jaar zorgde Moneyou er ook voor dat het renteaanbod niet meer ondertekend hoeft te worden en kunnen klanten hun offerte digitaal ondertekenen via Stiply. Daarnaast hoeven adviseurs in veel gevallen geen financieringsopzet meer in te vullen bij een nieuwe hypotheekaanvraag. Een goede onderbouwing van de financiering is voldoende.

De financieringsopzet bracht in kaart welke bijkomende kosten er bij de aanvraag kwamen kijken. En ook of de klant voldoende eigen geld had. Nu wordt die data meteen uit de aanvraag gehaald. “Zo kijken we continu hoe we het proces eenvoudiger kunnen maken voor adviseur en klant. Door de juiste zaken te digitaliseren kunnen we ook in 2024 en de jaren daarna onze snelle servicelevels blijven garanderen. Wat we roepen maken we ook waar. Dat maakt Moneyou voorspelbaar en dat krijgen we ook terug van adviseurs”, aldus Janssen.

Meer dan een hypotheek

Eerder vertelde Janssen in InFinance al dat Moneyou ook de bestaande klant niet uit het oog verliest. Met slimme beheeroplossingen wil de geldverstrekker er zijn voor hypotheekklanten die met impactvolle gebeurtenissen of met een betalingsachterstand te maken krijgen. Een relatiebreuk is een vaak voorkomend life event. Janssen: “Adviseurs die te maken krijgen met klanten met een relatiebreuk kunnen allereerst gewoon terecht bij het vertrouwde acceptatieteam van Moneyou. Die begeleiden de adviseur met het verzoeken tot ontslag uit hoofdelijke aansprakelijkheid.

Ook in die zaken geldt de scherpe Service Level Agreement (SLA) van Moneyou op het gebied van snelheid. Wij willen de klant zo snel mogelijk duidelijkheid geven, zodat zij de scheiding achter zich kunnen laten. Daarnaast hebben we een scheidingsdesk voor klanten en adviseurs als de vraag lastiger wordt.” Voor scheidende koppels heeft Moneyou onlangs de verhuisregeling aangepast. Scheidende klanten kunnen nu beiden een deel van de lening meeverhuizen.

“Gaan ze elk verhuizen naar een nieuwe woning, dan kunnen ze allebei gebruikmaken van de verhuisregeling en de rente van bepaalde leningdelen meenemen. Daarmee onderscheiden we ons van aanbieders in het basic hypotheek-segment”, besluit Janssen.

Dit interview werd eerder gepubliceerd in de InFinance-special Kansen & Visies 2024

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.