Na boetedreiging voldoen alle verzekeraars aan activeringsplicht

0

Alle verzekeraars voldoen nu aan de wettelijke activeringsplicht voor hun klanten met een hypotheek- of pensioengebonden beleggingsverzekering, zo meldt de AFM vandaag. Bij Reaal moest daar een last onder dwangsom aan vooraf gaan.

Eind 2017 publiceerde de AFM de resultaten van de eindcontrole bij negentien verzekeraars naar het activeren van klanten met een hypotheek- of pensioengebonden beleggingsverzekering. In totaal gaat het om ongeveer 1,6 miljoen polissen, waarbij verzekeraars voor eind 2016 klaar moesten zijn. Uit die controle bleek dat zeven verzekeraars al hun klanten hadden geactiveerd. Bij tien verzekeraars waren er nog onvolkomenheden, waarvan de AFM in februari meldde dat deze waren opgelost. De twee verzekeraars die nog niet voldeden aan hun wettelijke activeringsplicht, zijn nu ook gereed.

De toezichthouder moest op 8 februari 2018 nog wel een last onder dwangsom opleggen aan één van die twee verzekeraars: SRLEV N.V., onder meer handelend onder de naam Reaal. Reaal diende alsnog voor 16 maart 2018 te voldoen aan haar activeringplicht voor deze groep klanten. Uit controle is gebleken dat Reaal dit alsnog in voldoende mate heeft gedaan. Dit betekent dat zij geen dwangsom hoeft te betalen.

Het totaal is verwerkt in het overzicht op de website van het Verbond van Verzekeraars. De betreffende verzekeraars publiceren de gewijzigde resultaten ook op de eigen website.

Activeren van consumenten

Het activeren van consumenten met een beleggingsverzekering betekent dat zij door hun verzekeraar worden aangezet tot, en ondersteund met, het inzicht krijgen in de financiële situatie van hun polis. Hiermee krijgen consumenten een overzicht van de verbetermogelijkheden voor enkel hun beleggingsverzekering, zodat zij stappen kunnen ondernemen om hun situatie te verbeteren.

Zo hebben consumenten hun bestaande polis aangepast, bijvoorbeeld omdat deze verzekeringselementen bevat, zoals een overlijdensrisicoverzekering, waar zij geen belang – meer – bij hebben. Of zij hebben het overlijdensrisico apart verzekerd, wat meestal zorgt voor meer opbouw van kapitaal in de beleggingsverzekering.‎

Hersteladvies en nazorg

De AFM vindt het belangrijk dat klanten ook in de toekomst terecht kunnen voor zaken als hersteladvies en dat verzekeraars doorlopende nazorg blijven bieden. Ondanks alle inspanningen van verzekeraars zijn er namelijk klanten die nog geen actie hebben ondernomen.

De AFM roept klanten op om (alsnog) contact op te nemen voor een gratis hersteladvies. Hiervoor kan men, naast met de eigen adviseur of verzekeraar, ook contact opnemen met het Loket Hersteladvies Beleggingsverzekeringen van het Verbond van Verzekeraars.

Overige beleggingsverzekeringen

Voor de overige beleggingsverzekeringen geldt dat verzekeraars tot eind 2017 de tijd hadden om hun klanten te activeren. De AFM is bezig met de eindcontrole en rapporteert hierover in de tweede helft van 2018.

Nooit meer financieel nieuws missen? Kies welk platform het best bij u past en volg InFinance op:
Facebook, Twitter en/of LinkedIn

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.