Advieskantoren snel over op brondata

0

De Contactgroep Automatisering voorziet een snelle invoering van het gebruik van brondata op advieskantoren. De klant geeft zijn adviseur dan toestemming om rechtstreeks de benodigde informatie over hem op te halen bij de instantie die dit onder zich heeft.

Hierbij kan gedacht worden aan zaken als loongegevens, woningwaarden, belastingaangiftegegevens, etc. Volgens Leon van Vliet, voorzitter van de Contactgroep is het gebruik van brondata geen onderwerp voor de verre toekomst. Hij verwacht dat dit jaar veel adviseurs al met de eerste toepassingen van brondata te maken zullen krijgen. “Dit zal relevante gevolgen hebben voor de dagelijkse gang van zaken op veel kantoren. De zuiver administratieve (voorbereidende) werkzaamheden zullen minder worden en de focus zal verder op het eigenlijke advies komen te liggen.”

Minder administratie

De stichting Contactgroep Automatisering stelt dat financieel adviseurs op dit moment veel tijd kwijt zijn aan het, veelal via de klant, verzamelen van deze informatie. Gegevens die nodig zijn om een financieel advies op te kunnen stellen. “Het huidige proces is arbeidsintensief en de kans dat gewerkt wordt met onjuiste of inmiddels achterhaalde informatie is groot. Bij brondata krijgt de adviseur toestemming van de consument om rechtstreeks de meest actuele informatie op te halen bij de instantie die de informatie uitgeeft.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.