‘Ook krappere hypotheekmarkt is kansrijk’

0

De Nederlandse hypotheekmarkt is flink ingezakt, maar dit wil niet zeggen dat er geen kansen meer zijn voor de hypotheekadviseur. Karin Polman, directeur van Florius, analyseert de huidige situatie en signaleert de behoeften die daarin nog steeds aanwezig zijn.

Het inkrimpen van de hypotheekmarkt zet adviseurs wel degelijk aan tot actie

Het is duidelijk dat de huidige woningmarkt in de verdrukking zit. “De tijd van alsmaar oplopende huizenprijzen is voorlopig voorbij”, concludeert Polman. “De huizenprijzen dalen omdat de hypotheekrente is opgelopen. Ik houd er rekening mee dat de hypotheekrente deze hoogte blijft houden en dat de inkomens niet genoeg stijgen om dit te compenseren. Dit betekent dat de huizenprijzen de komende tijd nog verder a zakken om de betaalbaarheid te verbeteren.” Het economisch bureau van ABN Amro houdt voor dit jaar rekening met een daling van de huizenprijzen van 6%. In 2024 zal de daling met nog 4% blijven doorzetten. Dus over twee jaar tijd betekent dit een daling van 10%.

Tegelijkertijd groeit het aantal te koop staande woningen. Verkopers brengen hun eigen woning eerder naar de markt en er is minder belangstelling bij kopers, onder andere vanwege de hoge rentes.

Polman: “Potentiële kopers zijn ook kritischer geworden op de kwaliteit van de woning. Het energielabel speelt daarbij een rol: niet-duurzame huizen zijn een stuk minder aantrekkelijk. Voor veel woningbezitters is dit eveneens een reden om hun woning te verduurzamen. Uiteraard spelen ook de hoge energiekosten mee met die beslissing.”

Voor de nabije toekomst zal ook de kwaliteit van de fundering meer aandacht krijgen van kritische woningzoekenden, verwacht Polman. “Met name woningen in het westen van het land zijn gebouwd op funderingspalen. Door het veranderende klimaat daalt het grondwaterpeil en komen deze palen vaker droog te staan. Dit veroorzaakt schade aan de funderingen, wat weer voor verzakkingen en scheuren kan zorgen bij de rest van de woning. De kosten van funderingsherstel kunnen zeer groot uitpakken.”

Vanwege het verminderde aantal woningtransacties, en de daling in de oversluitmarkt, is de hypothekenmarkt ingezakt. Polman: “Er is wel steeds meer vraag naar hypotheken om de woning te verduurzamen. Helaas wordt het daadwerkelijk uitvoeren van de verduurzaming bemoeilijkt door verminderde beschikbaarheid van vaklieden, materialen en stikstofvergunningen. Dit zet toch enigszins een rem op verduurzamen.”

Drie kansrijke doelgroepen

Er zijn volgens Polman echter nog steeds kansen te vinden voor de hypotheekadviseur, ook in deze kleiner wordende hypotheekmarkt. Zij ziet een aantal kansrijke doelgroepen. “Dat zijn vooral de starters, ondernemers en senioren. De starters zijn de grootste doelgroep. De financiering van een koopwoning is voor hen vaak problematisch. Met verschillende maatwerktoepassingen heeft Florius daar een aantal oplossingen voor beschikbaar. Ik denk dan onder andere aan de pilot Duurhuur waarin huurders de mogelijkheid krijgen een eigen huis te kopen met verantwoorde maatwerkfinanciering. Ook het gebruik van een perspectiefverklaring of een arbeidsmarktscan, een toetsing op basis van het flexinkomen en loondienst met intentieverklaring bieden meer dan een standaardhypotheekaanvraag.”

De markt van ondernemers is ook behoorlijk groot in Nederland. Bij deze doelgroep is het bepalen van het inkomen behoorlijk complex. “Daarom hebben we een Ondernemersdesk die zelf het inkomen bepaalt, waardoor er geen externe inkomensverklaring nodig is”, aldus Polman. “Hypotheekadviseurs kunnen ook sparren met de specialisten van de Ondernemersdesk. Daarmee wordt het voor adviseurs makkelijker een hypotheek te regelen voor woningen van ondernemers.” Senioren zijn tenslotte eveneens een groeiende doelgroep. Polman: “Senioren willen en moeten zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen. Florius heeft inmiddels verschillende initiatieven in de markt gezet om dit toegankelijker te maken.”

De hypotheekverstrekker lanceerde bijvoorbeeld een propositie waarbij het financieren van zogeheten kangoeroe- en mantelzorgwoningen mogelijk is gemaakt. Een kangoeroewoning bestaat uit twee zelfstandige woningen of wooneenheden onder één dak. Een mantelzorgwoning is een tijdelijke zelfstandige woning in de tuin van iemand die zorg nodig heeft. Florius introduceerde daarnaast als eerste in de markt de Verzilverhypotheek.

Beheer moet je niet over het hoofd zien

De mogelijkheden van bestaande klanten mogen volgens Polman ook niet over het hoofd worden gezien door de adviseur. Klanten zijn nu bijvoorbeeld massaal op zoek naar mogelijkheden om hun bestaande woning te verduurzamen. Om adviseurs te ondersteunen met beheer heeft Florius alweer een tijdje de tool Kansrijke Momenten, waarbij de adviseur op bepaalde thema’s een signaal krijgt waarmee hij proactief zijn klant kan benaderen.

Polman: “De adviseur heeft bijvoorbeeld inzicht in renteherziening en het einde van de looptijd. Ook ziet hij welke van zijn klanten in aanmerking kunnen komen voor de duurzaamheidskorting. Sinds vorig jaar zien we een flinke stijgende lijn van het aantal adviseurs dat gebruik maakt van Kansrijke Momenten. Het inkrimpen van de hypotheekmarkt zet adviseurs dus wel degelijk aan tot actie.”

“We zien nu al een hele sterke toename van brondata voor de acceptatie”

Kansen met digitalisering

Florius zet al jaren in op digitalisering om het acceptatieproces zo eenvoudig en snel mogelijk te maken voor klanten en adviseurs. Inmiddels worden er serieuze stappen gezet op dit vlak. Eind 2022 ondertekenden meer dan veertig ketenpartijen uit de hypotheekmarkt het convenant ‘Accepteren hypotheek op basis van alleen brondata’. Afgelopen februari was Florius, als medeondertekenaar van het convenant, één van de eerste partijen die live is gegaan met de aansluiting op CA/CX: de HDN-standaard voor consumentendata. De brondata die de met Florius samenwerkende adviseurs gebruiken in het eigen adviespakket, kan daarmee nu ook geheel automatisch gebruikt worden voor de acceptatie van een hypotheekaanvraag. De aansluiting is al meteen populair onder het intermediair, volgens Polman: “We zien nu al een hele sterke toename van brondata voor de acceptatie.”

Maar dat is niet het enige. Begin april gaat Florius live met het niet meer ondertekenen van het renteaanbod. “De klant krijgt het renteaanbod wel toegestuurd, maar voor het akkoord daarop is niet langer een handtekening nodig. In plaats daarvan wordt het akkoord automatisch gegeven met het aanleveren van het eerste stuk voor de acceptatie. Dat betekent weer een handeling minder voor de klant en adviseur”, aldus Polman.

In april verwacht de hypotheekverstrekker ook live te gaan met IA/IX, de HDN-standaard voor hypotheken in beheer. Daarmee kan de adviseur via zijn eigen adviespakket direct bij Florius de actuele hypotheekgegevens van de klant ophalen. “Dit is echt een langgekoesterde wens bij het intermediair.”

Tot slot gaat Florius deze maand meer vormen van digitale handtekeningen accepteren. Naast Evidos wordt hieraan ook Stiply toegevoegd. Een aantal adviespakketten werkt alleen met Stiply, dus adviseurs die hiervan gebruikmaken kunnen dit makkelijker adopteren.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.