NVB: ‘Zorg om groep die geen maatregelen treft’

0

In een reactie op de nieuwe AFM-studie in het dossier aflossingsvrij laten de banken weten door te zullen gaan op de ingeslagen weg, maar zich ook zorgen te maken over de groep mensen die weet dat ze straks hun woonlasten mogelijk niet kunnen betalen, maar hiervoor nog geen maatregelen treft.

Uit het onderzoek van de AFM blijkt dat ongeveer 78.000 mensen met een aflossingsvrije hypotheek het risico lopen dat ze hun aflossingsvrije hypotheek niet opnieuw kunnen financieren op het moment dat deze afloopt en daardoor mogelijk moeten verhuizen. De toezichthouder ziet een belangrijke rol weggelegd voor hypotheekverstrekkers om deze risico’s te verkleinen. In een reactie stelt de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) dat de geldverstrekkers op dat punt al veel hebben bereikt en doorgaan met het benaderen van klanten.

Aflossingsblij

Sinds 2017 benaderen banken hun klanten actief om de mogelijke gevolgen van het aflopen van de aflossingsvrije hypotheek in kaart te brengen. In 2018 volgde de campagne ‘Word ook aflossingsblij’. Sinds de start van die campagne hebben hypotheekverstrekkers met bijna 144.000 klanten, voornamelijk uit de hoogste risicogroep, de aflossingsvrije hypotheek doorgenomen en getoetst of de lasten ook in de toekomst betaalbaar zijn. Bij 31% bleek dat zij maatregelen moeten nemen om de lasten ook in de toekomst betaalbaar te houden.

Bijna 10.000 klanten uit deze groep hebben dat volgens de NVB inmiddels gedaan. “Ook klanten die nog niet zijn benaderd voor een informerend gesprek kwamen in actie. In totaal hebben bijna een half miljoen mensen maatregelen genomen door af te lossen, hun hypotheek om te zetten of door spaargeld op te bouwen. Hierdoor zijn de risico’s rond aflossingsvrije hypotheken afgenomen.”

Gebruik de tijd die rest

Banken zijn dus tevreden over de resultaten tot dusver, maar houden zorgen over de groep mensen die weet dat ze straks hun woonlasten mogelijk niet kunnen betalen, maar hiervoor nog geen maatregelen treft. NVB: “Deze klanten hebben vaak nog veel tijd en ruimte om maatregelen te nemen. Hoe eerder ze ermee starten, hoe makkelijker het wordt. Er is echter ook een groot aantal klanten dat nog niet weet of ze straks hun hypotheeklasten nog kunnen betalen. En doordat ze dit niet weten, weten ze ook niet of ze iets moeten gaan doen. Daarom hebben banken deze aanpak onderdeel gemaakt van hun vaste dienstverlening en zullen zij de komende jaren doorgaan met het benaderen van klanten. Op die manier kan iedereen op basis van inzicht in de toekomstige financiële situatie een bewuste keuze maken.”

Dit zijn de meest kwetsbaren in dossier aflossingsvrij

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Lees onze cookie verklaring en de Privacy verklaring

Sluiten