‘Nieuw 5-eurobiljet is vals’

0

De invoering van het nieuwe 5-eurobiljet veroorzaakt problemen bij de kassa van winkels en bij parkeergarages. De acceptatie van het vijfje verloopt niet vlekkeloos, erkent De Nederlandsche Bank (DNB). DNB heeft detaillisten en leveranciers van betaalsystemen en controleapparatuur opgeroepen hun software aan te passen. In sommige winkels en parkeergarages wordt het briefje voor vals aangezien.

De problemen met het nieuwe biljet, dat sinds begin mei het oude uit 2002 stammende briefje vervangt, doen zich ook in België voor. Volgens een woordvoerder van DNB zijn de leveranciers van betaalsystemen ’tijdig’ op de nieuwe echtheidskenmerken gewezen. ,,Zodra de Europese Centrale Bank de aanpassingen in januari van dit jaar bekend maakte, is de informatie gedeeld met de gecertificeerde leveranciers van betaalsystemen”, zegt een DNB-woordvoerder.

Het nieuwe biljet is voorzien van drie nieuwe echtheidskenmerken: een portretwatermerk, een portrethologram en een smaragdgroen cijfer 5. Bovendien is het biljet duurzamer dan het oude exemplaar. Volgens DNB zijn de problemen enkele dagen na het in circulatie brengen van de nieuwe 5-eurobiljetten gebleken. Daarom is opnieuw contact gezocht met de koepelorganisaties van winkeliers.

Tien dagen geleden ontdekte AT5 al dat verscheidene winkeliers in Amsterdam het nieuwe biljet van vijf euro niet accepteerden. Zo kwam het biljet in een filiaal van Albert Heijn in Nieuw-West niet door de controle. Ook kleinere ondernemers merkten het nieuwe briefje op als vals.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Reacties zijn gesloten voor dit bericht.