Nederlanders die overstappen naar een andere zorgverzekering doen dat in de laatste dagen van het jaar en meer via vergelijkingssites dan vorig jaar. Op de dagen rond kerst werden dit jaar op verzekeringssite.nl 125% meer verzekeringen afgesloten dan in 2011. Volgens de site gingen verzekeraars tot het laatste moment een felle concurrentiestrijd met elkaar aan om met de beste prijs-kwaliteitverhouding bovenaan in de resultaten van de vergelijkers te komen.
“Verzekeraars stimuleren het late overstappen door tot het laatst met kortingen, verlaagde premies, nieuwe producten en ‘lokkertjes’ te komen“, verklaart Erik Hordijk, directeur van Verzekeringssite.nl. “We hebben nog niet eerder meegemaakt dat verzekeraars nog zoveel aanpassingen doen, nadat hun premies al bekend zijn gemaakt. Bovendien durven mensen steeds vaker tot het laatste moment te wachten, omdat overstappen tegenwoordig online in een paar minuutjes geregeld is”.
Ook uit onderzoek van WUA! blijkt dat veel consumenten dit jaar gebruikmaken van vergelijkingssites om tot hun keuze te komen. Dit jaar wordt er gemiddeld 35% meer gezocht op ‘zorgverzekering vergelijken’ in zoekmachines.
Nederlanders zijn dit jaar massaal op zoek naar besparing. Van alle respondenten zegt 15% in 2013 geen of een lagere tanddekking te nemen. Ook de andere aanvullende pakketten worden er komend jaar uitgegooid. Bijna 17% neemt een lagere of geen aanvullende verzekering. Meer mensen gaan dit jaar voor een korting op hun premie door het eigen risico vrijwillig te verhogen. Vorig jaar durfde nog geen 6% dat aan, inmiddels is het percentage opgelopen tot bijna 17%. Op jaarbasis levert dit een premiekorting op tot ruim 300 euro.
De respondenten geven tevredenheid en dekking aan als belangrijkste reden om bij hun huidige verzekeraar te blijven. Ook service vinden Nederlanders belangrijk. 51% van de mensen die bij hun huidige verzekeraar blijven, doet dat omdat ze tevreden zijn over de premie. Hetzelfde percentage geeft dekking als reden. Ruim 44% zegt dat een goede service een reden is.
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.