Lemonade zet tanden in traditionele schademarkt

0

Het Europese hoofdkantoor was al in Amsterdam gevestigd, maar pas vandaag rolt de van origine Amerikaanse woning- en ongevallenverzekeraar Lemonade de rode loper uit om ook de Nederlandse consument kennis te laten maken met haar minder traditionele manier van verzekeren.

Lemonade begon het Europese avontuur in Duitsland en voegt daar nu de Nederlandse markt aan toe. Lemonade baseert haar modellen op gedragspsychologie en kunstmatige intelligentie. In tegenstelling tot traditionele verzekeraars reserveert de verzekeraar een vast bedrag voor kosten (een groot deel gaat op aan de herverzekering) en winst. De winst van het bedrijf staat dus aan het begin van het boekjaar al vast.

De rest van het premiegeld gaat naar de uitbetaling van claims. Resteert daarna een positief saldo, dan wordt dit via de jaarlijkse ‘Giveback’ gedoneerd aan een door de verzekerden gekozen goed doel. In 2019 liep het donatiebedrag in de Verenigde Staten op tot ruim een half miljoen euro. De in Nederland aangehaakte goede doelen zijn onder meer het Nationaal Ouderenfonds, KiKa, KNGF Geleidehonden en PLAN International. Lemonade gebruikt herverzekeringen om te voorkomen dat claimpotten op een negatief saldo uitkomen.

Polis 2.0

Lemonade biedt verzekeringen voor huiseigenaren en huurders aan in de Verenigde Staten en inboedel- en aansprakelijkheidsverzekeringen in Duitsland en Nederland. Nederlandse consumenten kunnen vanaf 2 april de inboedel- en aansprakelijkheidspolis (Polis 2.0) afsluiten in de app of via de website. Voor iedere nieuwe markt worden de producten opnieuw op maat gemaakt. Ook in Nederland is het product afgestemd op de wensen van de Nederlandse consument en wordt feedback actief (open source) meegenomen in de verdere ontwikkeling.

In Nederland is bijvoorbeeld het anti-diefstalpakket toegevoegd, een dekking voor het geval een fiets of telefoon buitenshuis wordt gestolen. Het los af te nemen Allrisk pakket geeft dekking tegen plotselinge en onverwachte schade die verzekerde aan zijn eigen spullen heeft veroorzaakt. Dit geldt overigens niet voor mobiele elektronica (smartphones, laptops of tablets).

Schadeclaim secondewerk

Naast sociale impact staan gebruiksgemak en snelheid op basis van slimme techniek bij Lemonade voorop. Zowel het afsluiten van een verzekering als het indienen van een claim kan geregeld worden via de app. Afhandeling van claims gebeurt grotendeels door bots. Lemonade claimt dat haar AI bots in staat zijn om in slechts enkele seconden een verzekering af te sluiten of een claim af te handelen.

Als een claim direct wordt goedgekeurd, betaalt de Lemonade AI bot het schadebedrag binnen enkele seconden uit. Volgens de verzekeraar kan dit in 30% van de claims worden waargemaakt. Lukt dit niet dan volgt een behandeling door het claims team.

Verfrissende marktbenadering

In 2018 publiceerde InFinance het artikel ‘Datagedreven claimafhandeling creëert loyaliteit’ van Bas van Wely, Insurance Expert & Data Translator bij Building Blocks. Hij noemde hierin de marktbenadering van de van origine Amerikaanse woning- en ongevallenverzekeraar verfrissend en de resultaten verbluffend.

Van Wely schreef onder andere: “Met behulp van Artificial Intelligence met 18 anti-fraude-algoritmes behandelen zij claims razendsnel: 25% van de claims wordt betaald binnen 3 seconden na het indienen van de claim. Hun marktbenadering is verfrissend, niet afkomstig vanuit de financiële sector en compleet geredeneerd vanuit de behoefte van de klant. Het resultaat liegt er niet om, in 2016 was hun loss ratio 32,5% lager dan het Amerikaanse marktgemiddelde. Met Lemonade voor ogen valt er voor Nederlandse verzekeraars nog veel te halen.”

Grote sociale impact

Het moederbedrijf Lemonade Inc. werd in april 2015 opgericht door CEO Daniel Schreiber en Shai Wininger (president). In de verzekeringssector op dat moment niet de meest bekendste personen. Lemonade Insurance Company werd door het technologiebedrijf – waarvan Allianz SE een van de investeerders is – op 21 september 2016 in New York gelanceerd. Door duidelijk te maken wat er in de pot ‘kosten- & winstrekening’ en in de pot voor schade-uitkeringen gaat, hoopt Lemonade de beeldvorming dat een verzekeraar ‘toch nooit uitkeert’ weg te nemen. De keuze om geld dat overblijft niet aan de klant uit te keren, maar aan een goed doel, levert een grote sociale impact op, zegt CEO Daniel Schreiber. Dit blijkt vooral voor millennials een belangrijk pluspunt. Wat na Nederland de volgende markt zal worden wil Lemonade nog niet zeggen.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.