Schadeclaims veelal nog handwerk

0

De beoordeling van schadeclaims is bij veel verzekeraars nog steeds een zeer tijdrovend en kostbaar proces dat in veel gevallen handmatig werk vereist. Dat maakt het ook nog eens foutgevoelig. Echte datagedreven claimafhandeling wordt in de praktijk nog maar weinig toegepast.

Dit concludeert Bas van Wely, Insurance Expert & Data Translator bij Building Blocks, in zijn artikel ‘Datagedreven claimafhandeling creëert loyaliteit’. Hoewel aan de achterkant van het schadeproces nog de nodige efficiëntieslagen gemaakt moeten worden, stelt Van Wely vast dat het indienen van schadeclaims bij veel maatschappijen aan de voorkant over het algemeen wél goed georganiseerd is. Daar wordt het de consument zo makkelijk mogelijk gemaakt.

50 euro per claim

Van Wely refereert in zijn artikel aan een onderzoek van marktonderzoeksbureau Aberdeen dat aangeeft dat 33% van verzekeraars worstelt met de handmatige verwerking van claims. 31% van de verzekeraars ervaart grote nadelen van de inefficiëntie die dit teweegbrengt en een kwart geeft te kennen het een uitdaging te vinden om frauduleuze claims gedurende dit proces te onderscheppen.

Een herkenbaar beeld voor Van Wely. “Tijdens de masterstudie Econometrie heb ik mijn thesis geschreven over claimafhandeling bij een Duitse verzekeraar waar op dat moment de auditing zo’n 50 euro per claim kostte. Uit mijn bevindingen bleek dat 40% van de auditkosten bespaard kon worden door de claims op een slimme manier af te handelen.”

Betaling binnen 3 seconden

De verzekerde wil weten waar hij aan toe is en wil zo snel mogelijk zijn geld ontvangen. Een aardig voorbeeld in dit kader noemt Van Wely de Amerikaanse woning- en ongevallenverzekeraar Lemonade. Met behulp van Artificial Intelligence met 18 anti-fraude-algoritmes behandelen zij claims razendsnel: 25% van de claims wordt betaald binnen 3 seconden na het indienen van de claim.

Van Wely: “Hun marktbenadering is verfrissend, niet afkomstig vanuit de financiële sector en compleet geredeneerd vanuit de behoefte van de klant. Het resultaat liegt er niet om, in 2016 was hun loss ratio 32,5% lager dan het Amerikaanse marktgemiddelde. Met Lemonade voor ogen valt er voor Nederlandse verzekeraars nog veel te halen.”

Lees hier gratis het hele artikel van Bas van Wely in de digitale InFinance

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Lees onze cookie verklaring en de Privacy verklaring

Sluiten