LEF helpt jongeren goede financiële keuzes te maken

0

Jan-Willem Pijper is sinds februari de nieuwe directeur van Stichting LEF. Zijn doel: mensen goede financiële keuzes te laten maken. Dit door er samen met de gastdocenten, scholen, sponsors en het LEF-bestuur voor te zorgen dat jongeren in het mbo meer financiële competenties ontwikkelen.

Geen klas is hetzelfde en dezelfde klas is geen dag hetzelfde.

Stichting LEF (Leven en Financiën) biedt een mbo-lesprogramma waarmee jongeren in de leeftijd van 15 tot 22 jaar door gastdocenten uit de praktijk worden geïnspireerd om verantwoordelijk met geld om te gaan en hun ervaringen op dat vlak met elkaar te delen. In de nieuwe e-InFinance zegt Pijper zijn motivatie voor LEF terug te vinden in de simpele maar doeltreffende naam van de Stichting. “Uiteraard Leven (de meeste) mensen niet voor Financiën, maar zonder inzicht in Financiën wordt het Leven een stuk ingewikkelder. In mijn eerdere werk met mensen in de bijstand heb ik van dichtbij gezien hoe zij soms vastlopen en stilstaan. Vaak door gebrek aan werk en/of het vermogen goede financiële keuzes te maken. Via het werk van LEF hoop ik dat soort situaties te (helpen) voorkomen. Samen met alle gastdocenten, scholen, sponsors en het bestuur zorgen we dat jongeren in het mbo meer financiële competenties ontwikkelen!”

Modulair lesprogramma

Stichting LEF introduceerde voor het leerjaar 2018 een totaal vernieuwd lesprogramma. Dankzij een modulaire opzet zijn de lessen nu flexibeler inzetbaar en vormen de Financiële Competenties van het NIBUD de centrale doelen van het lesprogramma. Het lesprogramma bestaat uit drie modules. Bij elkaar vormen ze een geheel, maar ook elke lesmodule is een afgerond geheel. Als het de school beter past om de lessen in drie aparte tijdsblokken in te plannen, dan is dat dankzij die flexibele opzet geen enkel probleem. Het modulaire lesprogramma heeft de organisatorische flexibiliteit enorm vergoot, zodat LEF nog meer studenten kan bereiken.

Acceptatie als succesfactor

Het lesprogramma heeft als doel studenten te helpen en begeleiden bij het maken van hun eigen keuzes op het gebied van geld. Net als het oude programma is de manier van lesgeven niet gericht op ‘zenden’. De opzet stimuleert de studenten juist om zichzelf de juiste vragen te stellen en concrete doelen te bepalen. Daarbij speelt de invulling die de gastdocent aan zijn lessen geeft een belangrijke rol, zegt Pijper. “Ons lesprogramma biedt een bepaalde kwaliteit die ook door onze gastdocenten wordt uitgedragen. Naast kwaliteit is acceptatie een belangrijke succesfactor. Daar willen we meer aandacht aan besteden, want de groep die een gastdocent voor zich krijgt, is medebepalend voor de invulling die hij of zij eraan geeft. Zijn het eerste- of vierdejaars? Bouwvakkers of kapsters? Jongens, meisjes of een mix? Is de les op maandag of op vrijdag? Belangrijke aspecten bij het bepalen van de invulling die je als gastdocent geeft aan het lesprogramma. Voor de klas staan geeft je enorm veel voldoening maar is tegelijkertijd behoorlijk ingewikkeld. Geen klas is hetzelfde en dezelfde klas is geen dag hetzelfde. Daarin willen we de gastdocenten nog meer ondersteuning bieden tijdens de LEF-trainingen die zij volgen.”

Lees het hele interview met Jan-Willem Pijper in de nieuwe e-InFinance

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.