Kleine bedrijven zoeken ondersteuning online

0

Online vindbaarheid is van groot belang voor intermediairs die zich in 2016 op het kleine mkb willen richten. Kleine bedrijven zoeken ondersteuning vaak via internet, het liefst via vergelijkingssites. Voor middelgrote mkb-bedrijven blijft bouwen aan relaties de sleutel. Dat kost tijd, maar levert op de lange termijn het meest op.

Auteur: Hans Taal, Chief Commercial Officer Aon Risk Solutions Nederland

Het mkb is een interessant marktsegment voor het intermediair. Dankzij de aantrekkende economie zit dit marktsegment weer stevig in de lift. Anders dan vaak wordt gedacht, is het mkb bovendien alles behalve eenheidsworst: vrijwel alle sectoren zijn vertegenwoordigd, bedrijven zitten door heel Nederland en de variëteit en diversiteit zijn enorm. Juist vanwege deze versnippering is het wel zaak voor intermediairs om keuzes te maken. Wat voor klanten wil je bedienen, in welke sector en waar in Nederland?

Regionale pluspunten
Deze eerste inventarisatie zorgt voor focus en maakt het organiseren van je eigen bedrijfsvoering makkelijker. Wie scherp heeft wie hij helpen wil, weet immers ook waarin hij moet investeren – in nieuwe producten of in meer specialistische mensen bijvoorbeeld. Waar een bedrijf gevestigd is, maakt veel uit. Je klant waardeert het als je weet wat er in zijn regio speelt. Bovendien is netwerken stukken effectiever als je mensen in de regio kent.

Ook omzet en omvang van een bedrijf zijn belangrijke eigenschappen. Afhankelijk daarvan verschillen de behoeftes op het gebied van risicobeheersing. Bedrijven met veel fte’s willen bijvoorbeeld vooral het ziekteverzuim beheersen; bij kleinere bedrijven heeft arbeidsongeschiktheid meestal de hoogste prioriteit. Bedrijven met een grote omzet hebben doorgaans ook meer geldstromen en activiteiten. Dat maakt hun algehele bedrijfsvoering en bijkomende risico’s complexer.

Sectorkennis is cruciaal
Voor alle financiële dienstverleners geldt dat sectorkennis cruciaal is om sterke proposities voor je klant te ontwikkelen. Die kennis kan niet specifiek genoeg zijn. Intermediairs doen er goed aan om hun service hier zo goed mogelijk op in te richten. Echt onderscheidende toegevoegde waarde moet altijd het einddoel zijn.

Online vindbaarheid is van groot belang voor intermediairs die zich in 2016 op het kleine mkb willen richten. Daar zoeken kleine bedrijven vaak ondersteuning via internet, het liefst via vergelijkingssites. Voor middelgrote mkb-bedrijven blijft bouwen aan relaties de sleutel. Dat kost tijd en is arbeidsintensief, maar levert op de lange termijn het meest op voor zowel opdrachtgever als adviseur. 

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Reacties zijn gesloten voor dit bericht.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten