Hypotheekbemiddeling vaker uit handen gegeven

0

Het Bemiddelingsloket neemt de bemiddeling uit handen van hypotheekadviseurs. Een uitkomst voor adviseurs die niet willen bemiddelen. Maar ook voor adviseurs die het nu nog zelf doen, zal uitbesteding leiden tot een verdieping van de klantrelatie, zegt directeur Harrie-Jan van Nunen.

Advies en bemiddeling hoeven niet per se door een en dezelfde persoon gedaan te worden

Waren het in het verleden voornamelijk financieel planners die het bemiddelingstraject overlieten aan derden, in de huidige markt merkt Van Nunen dat steeds meer hypotheekadviseurs overwegen of besluiten om de bemiddeling uit te besteden. “Waarbij opgemerkt dat hypotheekadviseurs een andere behoefte hebben dan de planners. Hypotheekadviseurs hebben veel meer de behoefte om inzicht te hebben en grip te houden op het bemiddelingstraject. Maar dan wel zonder administratieve rompslomp. Ook de druk op de vertrouwensrelatie tussen consumenten en adviseur, als gevolg van de grote hoeveelheid (extra) aan te leveren zekerheidsstukken tijdens het bemiddelingstraject, wordt veelvuldig als reden genoemd. Het inhuren van een binnendienst verlaagt voor de adviseur tevens het bedrijfsrisico op het gebied van ziekte en verzuim. Het financiële risico is door gewijzigde wet- en regelgeving op dat specifieke punt enorm toegenomen.”

De Financiële Makelaar

Het Bemiddelingsloket maakt onderdeel uit van de Bossche serviceprovider De Financiële Makelaar en bestaat al sinds 2012. Het is destijds opgericht vanuit de overtuiging dat advies en bemiddeling niet per se door een en dezelfde persoon gedaan hoeft te worden. Van Nunen: “Een goed advies, gegeven door een ander, kan prima dienen als basis voor de onafhankelijke invulling. Door deze scheiding komt financieel advies gemakkelijker, beter en meer betaalbaar beschikbaar aan consumenten, terwijl de bemiddeling tegen lagere kosten kan plaatsvinden.”

Betrokkenheid blijft

Het bemiddelingsloket neemt in feite het minst leuke gedeelte van de werkzaamheden over van de hypotheekadviseur, terwijl deze in de driehoek klant, adviseur en bemiddelingsloket wel betrokken blijft. Fysieke betrokkenheid wordt van hem verwacht op de momenten die ertoe doen, zegt Van Nunen. “Uit ervaring blijkt bijvoorbeeld dat het ondertekenen van de hypotheekofferte een spannend moment is voor de consument. Daar moet je als adviseur bij willen zijn! De klant verwacht een schouderklop van zijn adviseur; een bevestiging dat hij de juiste keuze heeft gemaakt.

Wij verwachten dan ook dat de adviseur op dit soort momenten met raad en daad klaarstaat voor zijn klant. De kosten voor die begeleiding tijdens de bemiddeling kan de adviseur al met de klant overeenkomen tijdens het adviesgesprek. Dan weet de klant precies waar hij aan toe is en op welke momenten in het proces de adviseur weer aanschuift. Dat versterkt zijn rol als verbindende factor tussen advies en bemiddeling. Tegelijkertijd bieden deze goed-nieuwsgesprekken de adviseur nieuwe advieskansen, denk aan het bespreken van het verzekeringspakket et cetera.”

Lees het hele interview met Harrie-Jan van Nunen in de digitale e-InFinance

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten