Financiële planning op de werkvloer is een vak

0

Een individuele invulling van collectieve regelingen mag nu dan een hot topic genoemd worden, rond de eeuwwisseling was dit nog verre van top of mind. Het weerhield EBC Nederland er niet van vast te houden aan hun visie om klanten bewust keuzes te laten maken. Want alleen dan kun je een klant langdurig begeleiden bij alle belangrijke financiële beslissingen, is de overtuiging van Marcel van Leeuwen.

“Toen ik in 2005 tot een van de eerste financial live planners behoorde, werd dat zweverig gevonden. Nu is het de grootste uitdaging voor veel adviseurs in de strijd tegen de digitalisering.”

Nu de individuele pensioenpotjes een hot topic zijn, hoort Van Leeuwen – managing partner EBC Nederland -regelmatig dat ‘ze de goede lijn te pakken hebben’, maar die lijn is dus al 17 jaar geleden uitgestippeld. “Natuurlijk geeft het ons nu een fijn gevoel dat steeds meer werkgevers financieel inzicht en financiële planning onderdeel maken van hun HR-beleid. Daardoor wordt de hele keten een stuk krachtiger. Waar het bij de cafetariasystemen ging om het vinden, binden en boeien van medewerkers, zetten bedrijven nu veel meer in op duurzame inzetbaarheid. Een leven lang werken wordt een leven lang ontwikkelen.”

Toekomstbeeld creëren

Mensen moeten een perspectief voor ogen hebben waardoor ze in actie gaan komen, zegt Van Leeuwen. Daarom hekelt hij de opsomming Overzicht, Inzicht en Actie waarmee wordt beoogd de pensioendeelnemer in beweging te krijgen. “Duidelijk bedacht door iemand die de praktijk niet kent. Tussen inzicht en actie mist namelijk nog het woordje uitzicht.” Het creëren van dat uitzicht doe je er als adviseur niet even bij, zegt Van Leeuwen. “Het is een vak, een specialisme. Je moet niet alleen de regelingen kennen die van toepassing zijn op medewerkers en

werkgevers, maar ook de regelingen die specifiek door de werkgever zijn afgesproken. Tot slot moet je de medewerker kunnen en durven opzoeken en vragen waar hij wil uitkomen met zijn werk en inkomen. Wij bouwen financiële plannen voor mensen waarbij de oplossing wordt gemaakt met regelingen die ergens in de cao te vinden zijn. Je moet je dus goed in kunnen leven in een bedrijf en zijn medewerkers. Dat schept vertrouwen en dat is nodig om een werkgever achter je te krijgen.”

Niet voor elke adviseur

Voor financiële planning op de werkvloer zijn vaardigheden nodig die niet elke financieel planner standaard in zijn rugzak heeft zitten, stelt Van Leeuwen. “Dat gaat echt wel verder dan het handje geven, kaartje geven en open vragen stellen. Interpersoonlijke vaardigheden, daar gaat het om.” Een adviseur moet ook vooral verbindingen met mensen kunnen maken. Alleen al om ook in een gerobotiseerde wereld nog waarde toe te kunnen voegen. Van Leeuwen: “Inzicht creëren door basale gegevens persoonlijk te maken. Mensen moeten begrijpen wat een bepaald cijfer in het uniform-pensioenoverzicht betekent voor zijn persoonlijke situatie. Dat kan alleen als je mensen begrijpt en je in hun wereld kunt verplaatsen. Toen ik in 2005 tot een van de eerste financial live planners behoorde, werd dat zweverig gevonden. Nu is het de grootste uitdaging voor veel adviseurs in de strijd tegen de digitalisering.”

Lees het hele interview met Marcel van Leeuwen in de digitale InFinance

Nooit meer financieel nieuws missen? Kies welk platform het best bij u past en volg InFinance op:
Facebook, Twitter en/of LinkedIn

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.