Er is toekomst voor menselijke interactie en empathie

0

Complexe, analytische, strategische en creatieve domeinen zullen ook in de toekomst afhankelijk blijven van menselijke arbeid, zegt Judith Redi, hoofd Data Science bij softwarebedrijf Exact. Volgens haar blijven er genoeg werkzaamheden bestaan waarbij menselijke interactie en empathie is vereist.

De arbeidsmarkt zal inderdaad veranderen en machines zullen een deel van de menselijke taken in de toekomst overnemen, maar dit wil volgens Redi niet zeggen dat de mens als werknemer overbodig wordt. “Artificial Intelligence (AI) zal mensen niet vervangen maar juist versterken; beiden zijn in feite complementair aan elkaar.”

We blijken ons ook niet altijd bewust te zijn van de omvang waarmee AI mensen nú al dagelijks ondersteunt in hun werk. Redi: “We hebben nu al veel baat bij Artificial Intelligence, maar dat beseffen we niet altijd omdat AI opgaat in technologische oplossingen die we dikwijls dagelijks gebruiken. Het gebruik van AI is dus niet enkel science fiction of toekomstmuziek is; AI maakt ons leven nu al makkelijker, vaak zelfs zonder dat we dat zelf doorhebben.”

Voorbeelden

Judith Redi geeft vier voorbeelden waarvan de meeste mensen niet weten dat AI erbij betrokken is:

Detecteren van fraude

Redi: “Een melding waarin wordt gevraagd of je een bepaalde online aankoop hebt gedaan of dat je hebt ingelogd op je mail vanaf een andere locatie. De bank of de instantie die je emailadres beheert, vraagt dit omdat ze wellicht vermoeden dat er fraude is gepleegd met je account en er dus misbruik wordt gemaakt van je identiteit. Algoritmes houden in de gaten of een transactie of inlogpoging verdacht is of niet. Dit maakt de kans dat je slachtoffer wordt van fraude een stuk kleiner.”

Internationaal communiceren

Redi: “Online vertaalmachines als Google Translate of Deepl werken op basis van zelflerende machines, ‘deep learning’ om precies te zijn. Via enorme hoeveelheden teksten die over de hele wereld zijn verzameld, zijn diepe neurale netwerken in staat om de relatie tussen woorden binnen een taal te leren. Hierdoor is het mogelijk om de meest waarschijnlijke combinatie van woorden samen te stellen in een bepaalde taal. Dit heeft communiceren over de hele wereld gemakkelijker gemaakt, waardoor werknemers overal ter wereld effectiever en makkelijker met elkaar kunnen overleggen.”

Voorspellen van onderhoud aan vliegtuigen

Redi: “De luchtvaartbranche maakt gebruik van ‘predictive maintenance’, oftewel voorspellend onderhoud. Via sensoren en data kunnen engineers tijdig onderdelen vervangen, waardoor ongepland onderhoud tot een minimum beperkt blijft.”

Verwerken van facturen

Redi: “Voor veel bedrijven is het verwerken van facturen in de administratie een belangrijk maar tijdrovend klusje dat tegenwoordig steeds eenvoudiger wordt. Het komt erop neer dat AI ervoor zorgt dat gegevens automatisch worden ingevoerd en geboekt, waarna medewerkers deze alleen nog maar hoeven te controleren. In de toekomst zijn menselijke controles waarschijnlijk ook niet meer nodig. Dit komt door een combinatie van ‘robotic accounting’ met ‘no-hands accounting’ dat ervoor zorgt dat de boekhouding van bedrijven automatisch wordt bijgehouden.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.