Digitale nalatenschap regelen

2

Ruim 59 procent van de Nederlanders heeft nog nooit nagedacht over wat er na overlijden met zijn of haar online profielen moet gebeuren. Dat blijkt uit onderzoek van uitvaartverzekeraar Nuvema.

Het onderzoek wijs tevens uit dat een groeiend aantal Nederlanders er weinig in ziet om na iemands overlijden beslissingen te moeten nemen over zijn of haar Facebook, Instagram, LinkedIn of Snapchat, of misschien wel dating account.

59 procent van de respondenten geeft expliciets aan helemaal geen social media accounts van overleden familie en vrienden te willen beheren. Daarom wil Nuvema Nederlanders bewuster maken van hun digitale nalatenschap.

Social Media Testament
Ongeveer 47 procent van de Nederlanders is al eens geconfronteerd met een ‘spookaccount’ van iemand die al overleden is. Op de website van de verzekeraars kunnen mensen informatie vinden over de online rechten van overledenen, online rouwverwerking, de officiële mogelijkheden om een account te verwijderen, straatinterviews over social media na overlijden en tips om nabestaanden zorgelozer achter te laten.

Tevens wordt hulp aangeboden bij het registreren van het zogenaamde Social Media Testament. Hierin kan per account de gebruikersnaam en het e-mailadres geregistreerd worden en wat er met het account moet gebeuren na overlijden.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.