Dekking naturapolis te sober voor feestuitvaart

0

Het dienstenpakket dat na een overlijden wordt uitgekeerd op basis van een natura uitvaartpolis, blijkt in de praktijk niet altijd goed aan te sluiten bij de uitvaartwensen. Regelmatig ontvangen nabestaanden na afloop een factuur die ze niet zagen aankomen.

Dit blijkt uit onderzoek van Uitvaartverzekeringwijzer.net naar de uitvaartwensen onder ruim 2.300 Nederlanders. Volgens directeur Leon Schouten maakt het onderzoek vooral duidelijk dat het belangrijk is om eens in de zoveel jaar te controleren of de uitvaartverzekering nog aansluit bij de huidige uitvaartwensen.

Kassa onderzoekt uitvaartkosten

TV programma Kassa is een onderzoek gestart naar de kosten van een uitvaart. De programmamakers hebben Uitvaartverzekeringwijzer.net gevraagd om hun daarbij te helpen. Kassa roept nabestaanden op de factuur van de uitvaart op te sturen, waarbij de kosten zijn afgewikkeld door een uitvaartverzekeraar.

Ouderen versus jongeren

De uitvaartwensen van Nederlanders veranderen en laten zich steeds vaker vertalen in een persoonlijkere, meer informele en intieme uitvaart, met na afloop een toost op het leven. Ook gaven veel deelnemers aan het onderzoek van Uitvaartverzekeringwijzer.net aan, dat de kleding tijdens een uitvaart niet meer persé zwart en heel netjes hoeft te zijn. Gekeken naar leeftijd heeft de groep 18-30 jaar vanzelfsprekend heel andere uitvaartwensen dan de 75-plussers. Waar jongeren vooral kiezen voor een informeel en groots afscheid en een borrel na de crematie, geeft de groep 75 plussers aan de voorkeur te hebben voor een intieme maar formele begrafenis en aansluitend een kopje koffie.

Proosten op het leven

Het afsluitende kopje koffie met het plakje cake legt het in dit onderzoek af tegen een afsluitende borrel met een hapje. Dit verschilt overigens wel behoorlijk per provincie. De feestvierders zijn vooral te vinden in Flevoland en Noord-Holland. Hier geeft 68,6% van de inwoners aan dat zij willen dat hun nabestaanden proosten. Met name in Groningen is het kopje koffie met bijna 70% de traditionele afsluiter gebleven.

Cremeren omdat het goedkoper is

70% van de ondervraagden liet weten dat ze gecremeerd willen worden. Motivaties hiervoor zijn de lagere kosten en de zorg voor de nabestaanden. Mensen willen hun nabestaanden niet opzadelen met het onderhoud van een graf. In de leeftijdscategorie 18-30 jaar is cremeren het meest populair. Maar liefst 84,2% geeft aan gecremeerd te worden. In de categorie 75 jaar en ouder is dit nog maar 42,5%.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.