Datakwaliteit bij overstap naar het nieuwe pensioenstelsel is van groot belang

0

Jeroen Steenvoorden, de Ombudsman Pensioenen, pleit in het jaarverslag voor zowel beleid over datakwaliteit als over coulancebetalingen richting pensioendeelnemers, in de gevallen waarin communicatie van fondsen aan deelnemers te hoge verwachtingen gewekt werden.

Steenvoorden (rechts) overhandigde het jaarverslag aan minister Carola Schouten (links) voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen, voorzitter Ger Jaarsma (tweede van rechts) van de Pensioenfederatie en directeur Harold Herbert (tweede van links) van het Verbond van Verzekeraars.

Nieuw pensioenstelsel

Bij de overstap naar het nieuwe pensioenstelsel is datakwaliteit van groot belang, vindt de Pensioenfederatie. “Kloppende gegevens voorkomen al heel veel misverstanden en onenigheid over de hoogte van het pensioen”, zo verbond Jaarsma de beide belangrijke thema’s waar de Ombudsman aandacht voor vraagt. “Het is daarbij belangrijk om de interessante suggestie van coulancebetalingen niet te juridiseren, want redelijkheid en billijkheid zijn hierbij belangrijke woorden”, zo viel hij de Ombudsman bij. “Dit idee past overigens uitstekend bij de kritische rol van de Ombudsman, die onze sector op deze manier een spiegel voorhoudt. Over deze onderwerpen gaan we graag in gesprek met de Ombudsman”, zo zegde Jaarsma toe.

Datakwaliteit

Jaarsma: “Het thema datakwaliteit is bepaald niet nieuw. Op dit vlak zijn pensioenfondsen voortdurend actief met het analyseren en waar nodig verbeteren van de gegevens. Onze leden betrekken vanuit verschillende bronnen informatie die ook actueel gehouden moet worden en vervolgens over dertig jaar nog herleidbaar moet zijn. Pensioenfondsen werken bij dit proces samen en de Pensioenfederatie heeft in overleg met de sector een kader datakwaliteit ontwikkeld. Pensioenfondsen houden elkaar op de hoogte van de verschillende ervaringen. Pensioenfondsen hebben een belangrijk sociaal doel en het lijkt erop dat de sociaal bedoelde regelingen vanwege scheiden, werkloosheid en arbeidsongeschiktheid het meest afhankelijk zijn van data die we goed moeten nalopen, de Ombudsman signaleert dat ook.”

Klachten

De Ombudsman nam in 2022 een beperkt aantal klachten over verzekeraars in behandeling: het aantal bleef met 15 op gelijk niveau vergeleken met het voorgaande jaar. Bij premiepensioeninstellingen (ppi’s) ging het om in totaal drie klachten. “De afweging moet bij klachten primair zijn: wat mag de deelnemer redelijkerwijs verwachten? En niet, wat schrijft het contract letterlijk voor?”, zei Herbert bij de aanbieding van het jaarverslag.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.