Consumentenbond: ‘Klant vraagt niet naar provisie’

0

De Consumentenbond houdt opnieuw een pleidooi voor actieve transparantie op schadeverzekeringen. “De branche verzet zich daartegen. Maar uit onderzoek blijkt klip en klaar dat de markt uit zichzelf niet in beweging komt en dat wettelijke regels noodzakelijk zijn”, aldus Bart Combée.

Uit een rondgang onder schadeverzekeraars die met intermediairs samenwerken, maakt de Consumentenbond op dat de provisie op schadeverzekeringen varieert van 10% tot ruim 25% van de premie. Een adviseur moet zijn klant op verzoek inzicht geven in de provisie die zij ontvangen.

Maar dat werkt in de praktijk dus niet, zegt Combée. “Consumenten vragen niet uit zichzelf naar die bedragen, terwijl het wel waardevolle informatie is. Bijvoorbeeld om in te schatten in hoeverre de bemiddelaar het belang van de aanbieder meeweegt in het advies. Dat moet anders.”

Weinig transparant

Schadeverzekeraars zijn volgens Combée in veel gevallen ook niet open over hoeveel provisie hun tussenpersonen krijgen. De Consumentenbond vroeg aan verzekeraars hoeveel provisie in de verzekeringspremie verwerkt is, maar kreeg naar eigen zeggen opvallend vaak ontwijkende antwoorden. “Nationale-Nederlanden geeft geen percentages en laat weten dat intermediairs zelf hun provisies bepalen ‘op basis van de toegevoegde waarde en het verdienmodel’.

Reaal/Vivat en Unigarant zeggen voor openheid en transparantie te zijn, maar vinden het ‘te vroeg’ om inzage in provisies te geven. Ook ZLM geeft geen percentages, maar meldt dat zijn provisies ‘onder het marktgemiddelde liggen’. Bovemij (waar Bovag onder valt), Bruns ten Brink (SAA), Lancyr en Nh 1816 reageerden überhaupt niet op de vragen.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.