Visie 2017: ‘Mensen doen zaken met mensen’

0

Alle tekenen wijzen erop dat de impact van automatisering op het hypotheekacceptatieproces in 2017 voor het eerst serieuze vormen zal aannemen. Dat komt dan vooral door de toenemende geautomatiseerde verwerking van documenten en door steeds meer gebruik te maken van brondata.

Gaat automatiseren het échte verschil maken?

Auteur: Michiel van der Linde, Manager Intermediaire Distributie & Service bij Lloyds Bank

Een vereenvoudiging en versnelling van het proces en lagere kosten voor de consument zijn hiervan het resultaat. Alle geldverstrekkers zullen meegaan in deze ontwikkelingen, maar het tempo zal per geldverstrekker verschillen. Automatiseren zullen en moeten ze allemaal en daarin heb je leiders en volgers. Automatisering heeft niet in de laatste plaats gevolgen voor de kostprijs van een hypotheek. Een enorm belangrijk aspect, rente, wordt immers vaak gezien als hygiënefactor nummer 1. Toch kun je je afvragen of automatiseren het échte verschil gaat maken.

Wie maakt het verschil?

Geldverstrekkers die in 2017 het verschil maken zijn niet per definitie degenen die voorop lopen in automatisering. Het échte verschil maakt een geldverstrekker op een heel andere manier. Het échte verschil wordt zoals altijd gemaakt door mensen. Mensen die begrijpen hoe spannend en diffuus het hypotheekproces voor consumenten is en daarop inspelen. Dat zien we terug in samenwerking en kwaliteitsdenken binnen en tussen alle schakels van de bedrijfskolom.

Aan geldverstrekkerszijde zien we dat échte verschil vooral terug in meedenkende acceptanten. We zien het échte verschil terug in acceptanten die niet volstaan met een onpersoonlijk HDN bericht als er iets niet klopt in een dossier, maar die in zo’n geval de hypotheekadviseur gewoon even opbellen en persoonlijke toelichting geven. Dat échte verschil zien we terug in acceptanten die de adviseur even blij maken als de hypotheek finaal akkoord is. Dat échte verschil wordt gemaakt door vaklieden, professionals die met liefde voor hun vak hun adviseurs te woord staan, gedurende de hele dag. En ook ‘s avonds trouwens, want dan werkt de adviseur ook en wil hij ruggespraak kunnen hebben. Kortom, het échte verschil wordt gemaakt door acceptanten die er zijn als de adviseur ze nodig heeft.

Mensen doen zaken met mensen

Mensenwerk, dat zal ook in 2017 het échte verschil blijven maken. En dat zal in de jaren daarna niet anders zijn. Want mensen doen zaken met mensen. Dat was 100 jaar geleden al zo en dat is over 100 jaar nog steeds zo. Ondanks én dankzij de toegevoegde waarde van automatisering.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.