ADPI adviessoftware geeft keuzevrijheid terug

0

Hypotheekadviseur Maarten Tellegen koos voor het vak omdat hij na het afsluiten van zijn eerste hypotheek de overtuiging had dat dit traject veel efficiënter en goedkoper kon. In zijn werk als adviseur liep hij vervolgens aan tegen het gefragmenteerde ICT-landschap en dus besloot hij dat dit anders kon. Daarom kunnen we binnenkort kennismaken met ADPI, de vernieuwende software voor financieel adviseurs.

‘Laat niet je softwarepakket bepalen wat je kunt gebruiken’

ADPI creëert een datakamer waar de adviseur, zijn klant en eventueel een aanbieder, veilig met elkaar kunnen werken. Voor hypotheken is dat een gezamenlijke workflow die loopt vanaf het moment dat het eerste adviesgesprek wordt ingepland (koppeling met Office) tot het moment van passeren bij de notaris. Na het passeren ontstaat een nieuwe tijdlijn, namelijk die van de beheerfase. Vanzelfsprekend is ook advies op afstand volledig geïntegreerd in ADPI. Bij de introductie van ADPI – verwacht in mei – wordt gestart met de workflows Hypotheekadvies, ORV en AO/Woonlasten. In de volgende fase komen daar specifieke workflows bij, zoals Expats, Senioren, Woningverhuur, Zelfstandigen, Beheer en Duurzaamheid. In de daaropvolgende fases worden Schadeverzekeringen, Financiële Planning en Volmacht toegevoegd.

Alles-in-een-pakket

Om de continuïteit, kwaliteit en veiligheid van de software te kunnen garanderen als straks het aantal gebruikers groeit, is in de ontwikkelfase een samenwerking aangegaan met Way2Web. Dit is een bedrijf dat ervaring heeft met klanten die vernieuwend willen zijn. Zij zorgen er onder andere voor dat ADPI gekoppeld wordt aan bestaande systemen en mijn-omgevingen om de adviseur nog beter te kunnen ondersteunen. Moneyview is het tweede partnership dat ADPI is aangegaan om real-time inzicht te bieden in de voorwaarden, tarieven, rentes en andere data van vrijwel alle financiële consumentproducten die op de Nederlandse markt worden aangeboden. De data en berekeningen die hiermee worden gedaan leveren de adviseur automatisch geproduceerde uitgebreide adviesrapporten op.

Bij elkaar maken deze partnerships ADPI tot een alles-in-een-pakket dat de adviseur via één licentie online via de cloud toegang geeft tot tools en functionaliteiten als CRM, Advies, Beheer, Communicatie (inclusief op afstand), Data-ontsluiting, Vergelijken, Factureren, Mijn-omgevingen voor de klant, Bemiddelen en diverse Alerts. Een groep advieskantoren heeft vanaf het prille begin mee kunnen kijken en vooral ook met de ontwikkelaars meegedacht als toekomstig gebruiker van de ADPI-software. Het pakket is compleet of modulair af te nemen en maandelijks opzegbaar.

Vanuit frustratie

Toen Maarten Tellegen en zijn partner Leonie Assink (bij ADPI verantwoordelijk voor Finance & Office management) een hypotheek wilden afsluiten, liepen ze op tegen de hoge advieskosten. Echter, het zelf afsluiten bleek in de praktijk nog niet zo eenvoudig te zijn. Uiteindelijk is het hen gelukt om de hypotheek via een vorm van ‘execution only’ af te sluiten. Tellegen nam het besluit om zijn idee van een hypotheek afsluiten via een eigen advieskantoor in de praktijk te brengen. Door efficiënt te werken en door te adviseren over de telefoon of via de webcam krijgt de klant een hypotheekadvies voor een scherp tarief, zonder in te leveren op service.

Gefragmenteerd ICT-landschap

Zijn ideeën om te komen tot een efficiënte manier van werken werden in de dagelijkse adviespraktijk echter gedwarsboomd door het gefragmenteerde ICT-landschap van de klantreis. “Je hebt te maken met diverse onboardingtools als Ockto, adviespakketten, CRM-modules, maatschappijsoftware of mid-office-pakketten van serviceorganisaties, etc. De communicatie tussen al deze onderdelen verloopt lang niet altijd optimaal, waardoor gegevens en documenten niet of maar gedeeltelijk worden overgenomen. Dat levert extra werk op en is bovendien foutgevoelig. Daaruit is het idee ontstaan om de gehele bestaande infrastructuur samen te brengen tot één pakket dat communiceert met alles wat er in de markt beschikbaar is. Daarmee bepaalt niet langer de softwareleverancier wat je kunt gebruiken, maar ligt die keuze volledig bij de gebruiker zelf.”

Electrische motor

Op basis van dit idee wordt voormalig Huismerk-directeur en innovator Tony Stam aan boord gehaald. Hij kent de intermediaire adviesmarkt goed en heeft een ruime ervaring in het ontwikkelen van financiële platformen. De problemen waar Maarten Tellegen tegenaan loopt herkent hij wel. “De basis van veel bestaande softwarepakketten voor adviseurs is jaren terug al gelegd. Van daaruit is er verder gesleuteld en gebouwd. Dat kon jarenlang prima, maar nu de digitalisering in een grotere versnelling is gekomen wordt dat gesleutel steeds lastiger en moeten er keuzes worden gemaakt.

Wat die partijen eigenlijk proberen te doen is van een verbrandingsmotor een elektrische motor te maken. Dat is moeilijk, bijna ondoenlijk. Dat is de reden waarom die pakketten de adviseur niet alles kunnen bieden waar vraag naar is. Als je nu begint geeft je dat een voorsprong en alle flexibiliteit om aan de huidige marktvraag te kunnen voldoen. ADPI heeft geen last van legacy en draait op een hedendaagse elektrische motor. Wij willen dat alles wat de adviseur nodig heeft volledig automatisch in de workflow plaatsvindt en niet, zoals nu vaak gebruikelijk is, via allerlei losse tooling of inlogprocedures binnen het pakket.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Alex Klein

Alex Klein is hoofdredacteur van InFinance, een crossmediaal platform voor financiële dienstverleners.