Adfiz vindt vervallen kennis- en ervaringstoets ‘gevaarlijk en onnodig’

0

Het voorstel in het wijzigingsbesluit financiële markten 2021 om de kennis- en ervaringstoets bij verduurzaming tot 25.000 euro te laten vervallen, krijgt bij Adfiz de handen niet op elkaar. De brancheorganisatie presenteert een tweetal alternatieven.

Dit, en meer, blijkt uit de consultatiereactie van Adfiz rondom het wijzigingsbesluit financiële markten 2021 van het Ministerie van Financiën. Onderdeel van het voorstel is om de kennis en ervaringstoets te laten vervallen bij verduurzaming van woningen in geval van een verhoging of aanvulling op de hypotheek tot 25.000 euro. Als reden hiervoor wordt genoemd dat consumenten een drempel ervaren door enerzijds hoge advieskosten en anderzijds het moeten maken van een uitgebreide kennis- en ervaringstoets. “Het opgeven van consumentenbescherming om maatschappelijke doelen te bereiken is een gevaarlijke, maar bovendien onnodige ontwikkeling”, aldus Adfiz. “Advies, zeker bij het aangaan van complexe producten, is de beste bescherming voor de consument.  Met de kennis- en ervaringstoets krijgt de consument inzicht of hij hypotheken begrijpt en in staat is te overzien welke keuzes hij maakt en wat de impact daarvan is.”

“Tegelijkertijd zien wij met de Minister de mogelijkheden die (aanvullende) hypotheekverstrekking biedt om verduurzaming van woningen te versnellen. Daarom hebben wij in deze consultatie twee alternatieven uitgewerkt waarbij de consumentenbescherming niet in het geding is.” Bijvoorbeeld door adviseurs meer comfort te geven bij verkort advies en een op verduurzaming gerichte kennis- en ervaringstoets te introduceren.

Transparantie

Adfiz-directeur Enno Wiertsema (foto) vindt de nieuwe voorgestelde regels rondom actieve transparantie bij schadeverzekeringen ‘evenwichtig’. Deze moeten het voor consumenten makkelijker maken zich te informeren. “Tegelijkertijd is het cruciaal rekening te blijven houden met de risico’s van wegvallende solidariteit en een ongelijk speelveld. Door de juiste balans te houden kan voorkomen worden dat transparantie leidt tot nieuwe toegangsdrempels en uitholling van adviesdienstverlening. Zoals de regels nu voorgesteld worden is dit goed in balans”, aldus Wiertsema.

“Het is nu belangrijk deze balans te behouden, en niet door te slaan door bijvoorbeeld transparantie voor te schrijven nadat de consument voor een bepaalde dienstverlening heeft gekozen en met het initiële advies het grootste deel van die dienstverlening al heeft ontvangen.”

Geautomatiseerd advies

In het voorstel van de minister zitten nieuwe regels voor geautomatiseerd advies. Adfiz is er uiteraard van overtuigd dat de gemiddelde klant vooral gebaat is bij persoonlijk advies. “Tegelijk is duidelijk dat er op termijn naast execution-only, of in plaats daarvan, ook volledig geautomatiseerde adviesconcepten ontwikkeld kunnen gaan worden. Het is goed dat aan de kwaliteit van geautomatiseerd advies dezelfde eisen gesteld worden als aan persoonlijk advies. Zo kan voorkomen worden dat er een tweede doe-het-zelf kanaal komt waarin consumenten zich onterecht veilig wanen.” Adfiz heeft een aantal vragen met mogelijke oplossingen naar aanleiding van het voorstel met het ministerie gedeeld.

Kostprijsmodel

Adfiz begrijpt de aanpassing van het kostprijsmodel die in het besluit is opgenomen vanuit het oogpunt van voorkoming van onnodige extra lasten. “We missen echter de zo gewenste reparatie van het gelijk speelveld door in het kostprijsmodel ook de kosten van nazorg op te nemen (van de basis informatieverplichtingen op grond van Wft zorgplicht tot uitgebreid actief klantbeheer) en zo niet langer toe te staan dat directe aanbieders deze kosten meenemen in de premie of rente van het product.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.