ADFIZ schrijft leden niets voor

0

Adfiz, de branchevereniging voor het onafhankelijk intermediair, schrijft haar leden niets voor inzake aansluiting bij Kifid. Adfiz stelt dat zowel de bindende als de niet-bindende variant hun eigen voordelen hebben. Ook voor de klant. “Het is goed dat de consument maximaal de ruimte heeft het dienstverleningsconcept te kiezen dat bij hem past. Hij kan vooraf informeren hoe een dienstverlener is aangesloten bij Kifid. Dit kan hij meewegen in zijn keuze voor een financieel dienstverlener”, schrijft Adfiz.

Veel financieel dienstverleners blijken momenteel bij hun Kifid-aansluiting te kiezen voor niet-bindend advies. De rechtsvoorgangers van Adfiz (NBVA en NVA) stemden in 2007 nog in met het principe van ‘bindend advies’. Sinds de oprichting van Adfiz in 2010 geldt de instemming met ‘bindend advies’ echter niet meer als lidmaatschapseis. Volgens Adfiz hebben zowel ‘bindend advies’ als ‘niet-bindend advies’ hun eigen
voordelen. ,,De bindende optie voorkomt een langdurig traject. De consument kan via Kifid tegen beperkte kosten een deugdelijke, deskundige en definitieve toetsing vragen wanneer hij een verschil van mening heeft over de kwaliteit van de geleverde dienst. Zowel dienstverlener als consument is bij voorbaat bereid een eventueel verlies te aanvaarden. Ook als hij het niet eens is met de uitspraak. Een gang naar de rechter is door de bindend verklaring niet meer mogelijk.”

Maar ook de niet-bindende optie heeft volgens Adfiz voordelen: ,,De niet-bindende optie geeft de consument de vrijheid te kiezen hoe hij zijn geschil wil beslechten. De consument kan voor het Kifid-traject kiezen, zonder  daarmee bij voorbaat een latere gang naar de rechter af te snijden. Als hij het niet eens is met de uitspraak van Kifid heeft hij de mogelijkheid om via de rechter door te procederen. Uit de cijfers van Kifid blijkt dat de consument slechts in een derde van het aantal geschillen (gedeeltelijk) in het gelijk wordt gesteld, of dat er geschikt wordt. Het kan dus zeker ook voor de consument van belang zijn de mogelijkheid van een rechtsgang te behouden.”

Verder wijst Adfiz haar leden erop dat nu nog de mogelijkheid bestaat om de inschrijving op elk gewenst moment te wijzigen. ,,Al moet de ruimte die er bestaat voor klant en financieel dienstverlener om te kiezen voor bindend of niet-bindend advies, er niet toe leiden dat de financieel dienstverlener tijdens een procedure zijn inschrijving wijzigt”, aldus Adfiz.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Reacties zijn gesloten voor dit bericht.