Adfiz: kwaliteit pensioenverzekeraars ondermaats

0

Uit het jaarlijkse Adfiz Prestatie Onderzoek blijkt dat pensioenverzekeraars onder de maat presteren. Zij zijn teruggezakt naar het niveau van 4 jaar geleden. Schade- en uitvaartverzekeraars bleven ongeveer constant in kwaliteit. Adfiz-directeur Hanneke Hartman: “Met deze grote verschillen tussen verzekeraars is kwaliteit een belangrijk keuzecriterium voor de klant.”

Het Prestatie Onderzoek geeft adviseurs gedetailleerd inzicht in het oordeel van collega-adviseurs. En net als elk jaar reikt Adfiz ook prijzen uit voor de beste verzekeraars in de categorieën Schade, Leven individueel, Leven collectief (pensioen), Inkomen, Ziektekosten en Uitvaart. Dit jaar wordt de prijs voor Leven collectief  echter niet uitgereikt. Geen enkele verzekeraar scoorde in deze categorie boven de 7. En de pensioenverzekeraars gingen collectief flink achteruit in kwaliteit. Hartman: “Een  prestatie onder de zeven beschouwen wij als onder de maat en dat verdient geen aanbeveling.”

Financiële producten roepen extreem weinig enthousiasme op bij consumenten. Daarom is het voor directe en online verkoopkanalen cruciaal om prijs als allesbepalend keuzecriterium neer te zetten. De klant realiseert zich bij de aanschaf niet genoeg dat voorwaarden per verzekering kunnen verschillen en dat verzekeraars zich verschillend kunnen gedragen  bij schadeafhandeling. Pas als de schade geleden is, ondervindt de klant dat er verschillen zijn tussen voorwaarden van verzekeringen en dat de verzekeraar moeilijk kan doen bij het uitkeren.

Adfiz ziet in het Prestatie Onderzoek een stevig bewijs dat onafhankelijk advies in alle sectoren een belangrijke functie heeft. De onafhankelijk adviseur kan kwaliteit mee laten wegen bij de aankoopbeslissing van de klant. Bovendien kan hij veel ergernissen van klanten die ontstaan door fouten of slechte prestaties van verzekeraars ondervangen en helpen oplossen. Hartman: “Het is een wereld van verschil of je zelf voortdurend alert moet zijn op fouten in de polis, om vervolgens een kwartier in de wacht te staan, of dat een adviseur dat voor je controleert en regelt.”

De beste verzekeraars per sector:

Schade

1. Noordhollandsche van 1816
2. Aegon
3. Unigarant

Leven individueel

1. Legal and General
2. TAF
3. Erasmus

Inkomen

1. Movir
2. BNP Paribas Cardif
3. De Goudse

Ziektekosten

1. Stad Holland
2. ONVZ
3. CZ

Uitvaart

1. DELA
2. Monuta
3. Ardanta

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Reacties zijn gesloten voor dit bericht.