‘ABN Amro mag geen geld rekenen voor pinnen boven 10.000 euro’

0

De Consumentenbond gaat met de directie van de ABN Amro praten. De bank heeft het voornemen om klanten kosten in rekening te brengen als zij meer dan 10.000 euro contant geld per jaar pinnen. De Consumentenbond wil dat ABN Amro het plan intrekt, omdat contant geld vrij toegankelijk moet zijn.

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: “Consumenten gebruiken steeds minder contant geld. Toch vindt de meerderheid van van hen dat cash beschikbaar moet zijn. Ook DNB en het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB) onderschrijven het belang van contant geld. In DNB en MOB hebben maatschappelijke organisaties én banken zitting.”

Vertrouwen

“Contant geld zorgt voor vertrouwen in (de waarde van) van giraal geld, is een belangrijke back-up voor als het girale betalingsverkeer uitvalt en helpt consumenten om hun uitgaven te controleren”, vindt Molenaar.

Consument bepaalt tempo

“Het is niet ondenkbaar dat het gebruik van cash op een bepaald moment minimaal is. Maar consumenten bepalen of het gebruik van contant geld afneemt en in welk tempo. Niet de banken. Dat is niet alleen ons standpunt, maar ook dat van DNB en het MOB. Met het instellen van een limiet voor het gratis opnemen van contant geld, gaat de ABN Amro volledig voorbij aan dit principiële uitgangspunt”, zegt Molenaar.

Onderzoek

DNB heeft op advies van het MOB-onderzoek laten uitvoeren naar de maatschappelijke rol van contant geld in de toekomst. Het steekt de Consumentenbond dat ABN Amro vooruitloopt op de uitkomsten van dat onderzoek. Molenaar: “Wat heeft een onderzoek nog voor zin als een van de grote banken maatregelen neemt die vooruitlopen op de uitkomst?”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.