Nh1816 weet de juiste snaar te raken

0

“We weten nu al dat we het in 2020 weer drukker zullen hebben,” sloot Nh1816-directeur Cas Verhage eind vorig jaar zijn terugblik op 2019 af. Die vooruitblik bleek deels juist. Het werd niet drukker, maar megadruk. Zelfs in de doorgaans rustige zomerweken bleef de digitale brievenbus in Oudkarspel aan een stuk doorklepperen. Het resultaat hiervan is opnieuw een recordaantal nieuwe verzekeringen.

Het aantal adviseurs dat naast het sluiten van de hypotheek ook de particuliere verzekeringsrisico’s afdekt, laat een scherp stijgende lijn zien, merkt Verhage als eerste op in zijn terugblik op 2020. In de doorgaans rustige zomermaand juli was het alle hens aan dek in Oudkarspel. “In de lange historie van Nh1816 is er niet eerder in de maand juli zo’n grote hoeveelheid nieuwe aanvragen voor een particulier schadepakket binnengekomen. Maar ook de andere maanden waren zeker niet verkeerd.”

Nh1816 hamert er al jaren bij adviseurs op dat de combinatie van een nieuwe hypotheek met een schadepakket een logische is. Dit jaar lijken die inspanningen beloond te worden. “Laten we eerlijk zijn, het is zacht uitgedrukt nogal dom als je een goede hypotheekklant binnenhaalt en vervolgens niet voor het hele pakket gaat. Ontzorgen doe je in de volle breedte. We zien dat dit al een heel stuk beter gaat dan tien jaar geleden, de markt als geheel is daarin duidelijk professioneler geworden”, stelt Verhage vast.

Corona pieken en dalen

Rechtstreeks gelieerd aan covid-19 is het aantal opzeggingen dat Nh1816 ontvangt voor de doorlopende reisverzekering. Ook de nieuwe productie in die productgroep ligt vrijwel stil. Een ontwikkeling die haaks staat op de ontwikkeling bij automotiv. De coronamaatregelen veroorzaakten daar juist een piek omdat mensen massaal overstapten vanuit het openbaar vervoer de eigen auto in.

“Er werden veel tweedehands auto’s gekocht, maar ook het aantal aanvragen voor scooters en (snelle) e-bikes piekten in juli. Alles werd uit de kast gehaald om maar niet met een mondkapje in het OV te hoeven. Die ontwikkeling is nu weer wat genormaliseerd, maar juli is ook op dat punt bijzonder geweest”, aldus Janwillem Swart, Commercieel manager van Nh1816 Verzekeringen.

Door de pieken en dalen in de verschillende productgroepen is de polisdichtheid in totaliteit zelfs wat toegenomen. De verzekeraar heeft begin dit jaar wel de schadelast op de reispolis zien oplopen. Dit vanwege de zeer ruimhartige pandemiedekking, waardoor Nh1816 als een van de weinigen ook moest uitkeren voor annuleringen bij code rode en oranje.

Verhage: “Financieel gezien is dat natuurlijk jammer, maar aan de andere kant is het ook weer positief dat we dit hebben kunnen doen. Het heeft die klanten wel gerustgesteld in een stressvolle situatie en omdat we een van de weinigen waren die uitkeerden, vielen onze local hero’s in positieve zin op.”

Lokaal hulp bieden

Nh1816 heeft de lokale adviseur in coronatijd ook op andere wijze in de schijnwerper gezet. Lokale goede doelen en initiatieven die zich inzetten ter bestrijding van de effecten die veroorzaakt worden door de coronacrisis, konden sinds mei rekenen op steun vanuit het goededoelenfonds van Nh1816. Vorige maand werd bekend dat met de 200.000 euro die hiervoor beschikbaar was, ruim 80 lokale corona-initiatieven door heel Nederland zijn geholpen. Alle initiatieven werden aangedragen door de bij Nh1816 aangesloten onafhankelijke lokale adviseurs.

Verhage: “De gemeenschappelijke deler van alle aanvragen was: kwetsbare mensen hulp bieden in tijden van corona. Bijvoorbeeld door te voorzien in primaire behoeften zoals voedsel, kleding en onderdak; het bevorderen van mentale en fysieke gezondheid.”

Op de actiepagina www.nh1816.nl/samenbetrokken staat een selectie van de gesteunde initiatieven. Zo werden VR-brillen gedoneerd aan het zorgpersoneel van ziekenhuis Sint Jansdal samen met het Puttense advieskantoor Van den Brink en Schuiteman. De brillen zorgen voor stressreductie bij de door corona zwaar op de proef gestelde medici en verplegend personeel. In het Limburgse Thorn verraste het lokale advieskantoor Vleeshouwers Financiële Diensten de bewoners van het lokale verpleeghuis met een high tea. De medewerkers en vrijwilligers kregen goodiebags en fruitpakketten. Eigenaar Gerard Vleeshouwers deed voor de lunchpakketten een beroep op lokale horecaondernemers, die eveneens de dupe waren van de crisis omdat ze de deuren moesten sluiten.

“Bij ons krijg je de adviseur er ‘gratis’ bij”

Oog voor elkaar houden

De medewerkers van Nh1816 staken ook zelf de handen uit de mouwen en maakte muziek mogelijk voor ouderen in Langedijk, gingen aan de slag in de kledingbank van Egmond en lieten mensen sporten voor goede doelen die geen inkomsten meer uit evenementen konden halen.

Verhage benadrukt dat die steun er ook in de toekomst zal zijn. “In een periode waarin we samen sterk moeten zijn, is het houden van contact met de omgeving en voor elkaar zorgen heel belangrijk. Niet alleen in de huidige periode maar ook in de periode die nog gaat volgen. Dat is waar Nh1816 voor staat: we verzekeren met oog voor de wereld om ons heen en zetten samen de schouders onder sterke maatschappelijke initiatieven. We zorgen voor elkaar.”

Cijfers

Cijfermatig sneuvelt er bij Nh1816 met regelmaat een record. Dankzij 439.000 verzekerden (2018: 408.000) groeide Nh1816 Verzekeringen in 2019 naar een premieomzet van ruim 366 miljoen euro (2018: 330 miljoen euro). Dit jaar verwacht de maatschappij opnieuw een autonome omzetgroei van 10% te realiseren. Er is zelfs een kleine kans dat Nh1816 nog voor het einde van 2020 de grens van 400 miljoen euro premieomzet passeert.

Daarbij weet Nh1816 de forse groei van het bedrijf te koppelen aan eveneens fraaie technische resultaten. In 2019 was de combined ratio met 88 gelijk aan 2018 en dit jaar verwacht Verhage  minimaal op datzelfde lage cijfer uit te komen. Reden voor Nh1816 om vast te houden aan het stabiele premiebeleid waardoor de premie aanpassingen in 2021 wederom beperkt zullen blijven.

De klanttevredenheid onder verzekerden steeg in 2019 voor zowel het acceptatieproces als de afhandeling van schaden naar een NPS van 63 (2018 resp.: 62 en 58,5). Cijfers en percentages die ook in coronatijd een stijgende lijn laten zien.

Dat de verzekeraar via de lokale financieel adviseurs jaar op jaar meer nieuwe verzekeringen sluit heeft volgens Verhage ook te maken met de prijsstelling. “De consument komt er steeds vaker achter dat een schadeproduct via de lokale adviseur niet duurder hoeft te zijn dan via het rechtstreekse kanaal. Vergeet niet dat daar enorme kosten worden gemaakt om nieuwe klanten binnen te halen. Klanten die ze vervolgens veel minder lang weten te binden dan een intermediair dat doet. Sluit je bij Nh1816, dan krijg je de adviseur er voor hetzelfde geld ‘gratis’ bij. In 2021 gaan weer meer consumenten dat ontdekken.”

Dit interview werd eerder gepubliceerd in de InFinance Special Kansen & Visies 2021.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.