Romeo: ‘In 2024 wordt ondersteuning van intermediair nóg belangrijker’

0

Romeo Financiële Dienstverlening heeft al sinds de oprichting in 2015 één kenmerkende filosofie: het intermediair optimaal ondersteunen bij het adviseren van de klant. Dat die visie is een juiste was blijkt wel uit de aanhoudende groei van Romeo. In 2024 doet Romeo er nog een schepje bovenop met de lancering van een in Accelerate geïntegreerde adviesmodule.

Samen met Daniël Nieuwenhuizen, Manager Sales en Marketing bij Romeo, blikken we terug op een bewogen hypotheekjaar 2023. “We begonnen het jaar met dalende volumes op de hypotheekmarkt en een alsmaar stijgende rente”, zegt hij. “Dat zorgde voor veel onzekerheid over de toekomst. Woningmarktspecialisten voorspelden flink lagere verkoopprijzen en aantallen verkochte woningen. Het aantal aanvragen op de hypotheekmarkt is inmiddels met zo’n 35% afgenomen, al is de markt gelukkig een stuk minder volatiel dan in het begin werd gevreesd.”

Dat in gedachten houdend is 2023 voor Romeo desondanks een heel goed jaar geweest. In een dalende markt steeg het aantal aanvragen dat Romeo te verwerken kreeg met 20%. “Dan moeten we toch iets goeds gedaan hebben”, concludeert Nieuwenhuizen met een glimlach. “Ik denk ook dat we daarmee kunnen stellen dat onze visie op de markt – dat we het onafhankelijke intermediair willen ondersteunen met een optimale manier van werken – goed geadopteerd wordt.”

Romeo zag een flinke toestroom bij alle dienstenpakketten: Huismerk, Basic Serviceproviding en BlueLine HypotheekDesk. Ook het aantal bij volmachtpartijen ondergebrachte aanvragen kwam positief uit.

Toetsen bij het intermediair

De groei is ook terug te zien aan het toenemende aantal gebruikers van het softwaresysteem Accelerate. Nieuwenhuizen: “We hebben daarin een aantal structurele uitbreidingen en verbeteringen geïntroduceerd op het gebied van CRM, gebruiksvriendelijkheid en klantbeheer. Dit soort nieuwe ontwikkelingen bedenken we niet vanuit een ivoren toren. We toetsen alles van te voren bij het intermediair, om te zien wat de adviseur écht nodig heeft in de dienstverlening.”

Een voorbeeld daarvan is de afgelopen jaar geïntroduceerde Accelerate-module Smartcare, dat klantbeheer integreert en automatiseert in de dienstverlening van adviseurs. Via Smartcare ontvangt de adviseur signalen bij advieskansen in de klantenportefeuille, en kan hier automatisch slimme workflows op loslaten.

Geïntegreerde adviesmodule

Volgens Nieuwenhuizen heeft het intermediair enthousiast gereageerd op de uitbreidingen, maar toch miste er nog één ding: een adviesmodule in Accelerate. “Als adviseur moet je voor het adviesgedeelte nu nog een uitstapje maken naar een extern pakket, dat kost extra tijd. Het betekent ook dat je op twee plekken de gegevens van klanten aan het invoeren bent. En als een klant uit privacy-oogpunt zijn gegevens wil laten verwijderen, betekent dit weer dubbel werk. Daarom werken wij momenteel aan één geïntegreerde oplossing. Een alles-in-een-pakket dat adviseurs tijd én geld bespaart.”

Een in Accelerate geïntegreerde adviesmodule stond al langere tijd op het wensenlijstje

Een in Accelerate geïntegreerde adviesmodule stond al langere tijd op het wensenlijstje van Romeo. De grote vraag was wel op welke wijze de module ontwikkeld moest worden. Nieuwenhuizen: “We stonden voor een keuze: gaan we dit zelfstandig ontwikkelen, gaan we een compleet pakket aankopen of doen we dit in samenwerking met een externe partij? Uiteindelijk hebben we gekozen voor het laatste, namelijk een partnership met Yellowtail Conclusion.” Deze IT-dienstverlener heeft in ieder geval voldoende kennis in huis. Onlangs nam Yellowtail nog het hypotheek SaaS-platform ADPI over, dat alle componenten bevat voor oriëntatie, advies, bemiddeling en beheer. “Uiteindelijk gaat de nieuwe adviesmodule in een eigen user interface opgenomen worden in Accelerate.”

Nieuwenhuizen benadrukt dat de nieuwe adviesmodule alle standaardelementen bevat: “Denk aan hypotheekberekeningen, productvergelijkingen en een adviesrapport-generator. Net als bij Accelerate zal gebruiksvriendelijkheid een kernfactor zijn. De module wordt in het eerste kwartaal van 2024 geïntroduceerd.”

Romeo zal Accelerate-gebruikers overigens niet verplichten om met de adviesmodule te werken. “Ook de combinatie met externe adviessoftware blijft mogelijk. Hoewel er met de Accelerate-adviesmodule veel winst te behalen valt”, aldus Nieuwenhuizen.

Ondersteuning in 2024 nog belangrijker

De filosofie ‘optimale ondersteuning van het intermediair’ zie je aan de dienstverleningskant van Romeo vooral terug bij de full service-formule Huismerk. Nieuwenhuizen: “Bij de oprichting van het label in 2015 was het al duidelijk dat de adviseur veel te veel tijd moet besteden aan alle bijbehorende zaken als hij of zij die zelf moet uitvoeren. Niet voor niets zeiden we toen al tegen het intermediair: ‘Jij doet het advies, wij de rest’. In 2024 is optimale efficiëntie door het gebruik van systemen en automatisering alleen nog maar nog belangrijker geworden. De winstgevendheid staat onder druk als gevolg van het lagere volume op de hypotheekmarkt. Maar ook de inkomsten per klant worden niet hoger. Een gemiddelde klant betaalt tweeduizend euro voor een hypotheekadvies; dat is net zo veel als in 2014. Tegelijkertijd zijn de kosten voor en eisen aan het intermediair alleen maar toegenomen. Je kunt het alleen maar volhouden door de winstgevendheid zo hoog mogelijk te houden.”

“Ik wil het gesprek met het intermediair intensiever voeren”

Weer met het intermediair aan tafel

Romeo maakt veel gebruik van automatisering om de efficiëntie te vergroten. Maar er zit ook een keerzijde aan al die techniek, vindt Nieuwenhuizen. “Onder andere als gevolg van de coronacrisis zien we dat ons contact met het intermediair in de afgelopen jaren meer gedigitaliseerd is geworden. Dat heeft natuurlijk voordelen, maar creëert tegelijkertijd meer afstand. Ik wil het gesprek met het intermediair intensiever voeren. Daarom gaan we in 2024 weer meer aan tafel zitten met adviseurs. In het voorjaar en najaar organiseren we op verschillende locaties in Nederland Huismerkdagen. Dit zijn kennissessies waarin wij het intermediair fysiek kunnen ondersteunen met thema’s als zorgplicht, beheer of fiscaliteiten. Als extra toegevoegde waarde gaat een bezoek aan deze Huismerk-dagen ook leiden tot PE-punten voor het intermediair. En vanuit Huismerk kunnen we tijdens dit soort sessies nog beter peilen waar de behoeftes van adviseurs liggen.”

Ook komt op 3 april 2024 het Romeo-event, dat vorig jaar voor het eerst werd georganiseerd, weer terug. Nieuwenhuizen: “We kunnen weer een line up van inspirerende sprekers verwachten. Het enthousiasme van businesspartners is nu al groot. Het wordt weer een mooi contactmoment voor alle adviseurs en huidige businesspartners.”

Dit interview werd eerder gepubliceerd in de InFinance-special Kansen & Visies 2024

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.