Polman (Florius) over verduurzaming: ‘Gewoon je nek durven uitsteken’

2

Verduurzaming is een actueel onderwerp waar veel over gesproken wordt. Een aantal marktpartijen speelt hier actief op in, anderen laten het liggen. Karin Polman, directeur van Florius, is ervan overtuigd dat uiteindelijk ook die partijen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid zullen nemen en verduurzaming van de eigen woning hoger op de agenda zetten.

Kijken we naar het huidige aanbod van producten en diensten in de markt, dan kunnen we Florius gerust een early adoptor noemen als het gaat om mogelijkheden waarmee men klanten in staat stelt de eigen woning te verduurzamen. “Onze missie is dat in 2030 alle woningen die wij helpen financieren gemiddeld een energielabel A scoren”, zegt Polman.

Maatschappelijke verantwoordelijkheid

Waarom wil Florius op dit onderwerp een voortrekkersrol vervullen? Polman: “Als hypotheekverstrekker zijn we al 70 jaar een actieve speler op de Nederlandse woningmarkt en hebben met 400.000 klanten in de boeken ook een duidelijke maatschappelijke verantwoordelijkheid. Onze woningportefeuille beslaat circa 10% van alle particuliere woningen in Nederland. Op het moment dat wij daar – bijvoorbeeld op het gebied van verduurzaming – slagen maken, dan kun je ook echt een verschil maken.”

Volgens Polman laten andere partijen het onderwerp liggen omdat zij veelal gefocust zijn op het rendement. Florius daarentegen stelt succes niet alleen vast op basis van behaalde rendementen, maar weegt daarin ook nadrukkelijk de impact mee die Florius heeft gemaakt op klanten en de maatschappij.

Karin Polman (Florius) over verduurzaming: 'Soms moet je gewoon je nek uitsteken'Die impact beperkt zich niet tot verduurzaming, zegt Polman. “Ook thema’s als ‘ouderen’ (Verzilverhypotheek), ‘flexwerkers’ (Arbeidsmarktscan en Perspectiefverklaring) en ‘de overspannen huizenmarkt in sommige delen van het land’ (Florius Financierings Belofte – een hypotheek zonder onderpand), zijn voorbeelden van de manier waarop Florius maatschappelijke betrokkenheid laat zien. Initiatieven die rendementtechnisch vaak een lange adem vragen. Maar je moet soms je nek durven uitsteken om antwoord te kunnen geven op maatschappelijke vraagstukken.”

Duurzaamheidslening

Met de introductie van de Duurzaamheidslening verlaat binnenkort opnieuw een impactvol product de tekentafel. Zowel nieuwe als bestaande klanten kunnen hiermee tegen een lager rentetarief tot 25.000 euro lenen om duurzaamheidsinvesteringen te doen. Het geleende bedrag wordt in een bouwdepot ondergebracht, waarna de klant twee jaar de tijd heeft om de investeringen te doen. Het product kent een looptijd van 5, 10 of 15 jaar. Na deze introductie kan men bij Florius dus terecht voor kort- en langlopende financieringsmogelijkheden als het de verduurzaming van de eigen woning betreft.

De hypotheekadviseur krijgt hiermee een mooie propositie om zijn bestaande klantportefeuille te enthousiasmeren voor verduurzaming van de eigen woning. Op dat gebied is nog wel een slag te maken, zegt Polman. “Verduurzaming komt nu vaker op tafel bij nieuwe hypotheken, maar bestaande klanten over dit onderwerp informeren staat, marktbeeldtechnisch gezien, nog in de kinderschoenen. Door de bank genomen kunnen daar nog wel wat slagen gemaakt worden.”

Circulaire economie

Bij Florius gaat verduurzaming steeds meer in de genen van het bedrijf zitten. Als dit onderwerp op tafel komt, dan gaat het al lang niet meer om de eigen woning alleen. Zo gaat de hypotheekverstrekker volledig over op circulaire catering. Medewerkers gaan dit merken aan de vegetarische lunch in de bedrijfskantine en een bedrijfsban op onnodige plastic verpakkingen. Op die manier hoopt het bedrijf dat de medewerkers duurzaamheid ook op een andere manier gaan voelen.

“Verduurzaming is nu nog een brengproduct, maar straks komt de consument er zelf om vragen”

Dat is ook precies waarom Polman verwacht dat verduurzaming in de toekomst op de woningmarkt een vlucht zal nemen. “Zowel aanbieders als consumenten denken nu nog te veel vanuit het rendement dat de investering hen moet opleveren. Verduurzaming heeft echter zoveel meer te bieden. Als dat besef breder wordt gedragen, dan zul je zien dat de ontwikkelingen op dat gebied elkaar snel opvolgen. Mensen denken al bewuster na over duurzaamheid. Je ziet dit terug bij alledaagse zaken zoals de boodschappen, maar ik ben ervan overtuigd dat dit snel zal uitbreiden tot de minder alledaagse zaken, zoals de hypotheek. Verduurzaming is nu nog een brengproduct, maar straks komt de consument er zelf om vragen. Wij zijn op die vraag voorbereid, u ook?”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.