Legal & General: educatie via Youtube

0

Verzekeringsmaatschappij Legal & General zet YouTube in als middel om een bijdrage te geven aan de versterking van de financiële educatie van consumenten. De maatschappij heeft in dit kader haar eigen YouTube kanaal gestart.

Via dit medium biedt L&G aan consumenten algemene informatie over financiële onderwerpen. Doel van deze informatie is om de klant een beter inzicht te geven in de eigen financiële situatie, maar ook om de consument nog beter bepaalde aspecten te laten begrijpen van de financiële producten die men heeft aangeschaft. : Eén van de films die in dit kader op YouTube is geplaatst betreft een film over het waardeoverzicht dat de consument jaarlijks toegezonden krijgt. Via de film krijgt de consument extra informatie over de verschillende onderdelen van het waardeoverzicht. De informatie van het Legal & General YouTube kanaal is te vinden op: http://www.youtube.com/user/legalandgeneralnl.

“De consument is in veel gevallen nog financieel ongeletterd ”, aldus drs. Arno Dolders, algemeen directeur Legal & General. ‘’De samenleving legt echter steeds meer verantwoordelijkheid bij diezelfde consument om zelf tijdig maatregelen te nemen om de eigen financiële zekerheid goed te regelen.”

Met de invoering van de verplichte directe beloning ziet L&G dat bepaalde groepen consumenten niet meer benaderd worden vanuit het intermediair, maar ook zelf niet initiatief nemen om advies in te winnen. ‘’Ik voorspel dat dit geleidelijk aan steeds meer schrijnende situaties tot gevolg zal hebben. Wij hebben er als samenleving belang bij om met elkaar de kennis van de consument over financiële onderwerpen snel te verhogen. Een belangrijke rol daarbij is weggelegd voor organisaties zoals NIBUD, maar ook als sector kunnen wij aan deze financiële educatie een bijdrage leveren zodat consumenten zich tijdig realiseren dat er bepaalde zaken zijn die geregeld moeten worden.”

Om die consument te bereiken zullen veel middelen en technieken moeten worden ingezet. Eén van die middelen zijn films waarin kort een voor de consument belangrijk onderwerp wordt behandeld. “Je kunt bijvoorbeeld denken aan een film over de gevolgen van inflatie voor de koopkracht op langere termijn. Of het effect van een scheiding op de opgebouwde pensioenrechten”, aldus Arno Dolders.

Naast kennisoverdracht zullen er ook films worden opgenomen waarin de consument meer achtergrondinformatie krijgt over Legal & General als risicodrager. Niet met het doel de consument te bewegen om rechtstreeks bij onze maatschappij een financieel product aan te schaffen. “Want wij blijven van mening dat de consument er bij de aanschaf van complexe financiële producten er verstandig aan doet dit te doen in overleg met zijn persoonlijk adviseur. Maar wij kunnen ons wel voorstellen dat een consument die zijn geld vele jaren toevertrouwt aan een financiële instelling behoefte heeft om een beeld te hebben van deze verzekeraar en de mensen die daar werken”, aldus Arno Dolders.

 

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Reacties zijn gesloten voor dit bericht.