Zakelijke markt heeft de toekomst

0

De focus van Avéro Achmea verschuift al langere tijd in de richting van advieskantoren die actief zijn op de zakelijke markt. “Advies bij schade- en inkomensverzekeringen wordt in de toekomst met name nog gegeven in de zakelijke markt”, zegt Jack Hommel, directeur Achmea, daarover in een interview met InFinance.

Als bedrijf kunt je niet investeren in een nieuwe wereld zonder afscheid te nemen van de oude.

Acht jaar geleden heeft Avéro Achmea besloten zich volledig te gaan focussen op de zakelijke markt. Onlangs werd bekend dat de maatschappij als gevolg van dit besluit dit jaar stopt met particuliere schadeverzekeringen via de provinciale tekening. Het afscheid van de provinciale markt werd onvermijdelijk nu Achmea klaar is om over te gaan op nieuwe administratiesystemen voor de particuliere markt. Deze zijn ingericht voor de labels Centraal Beheer en Interpolis. De overgang betekent dat oude systemen worden uitgezet, ook die waar Avéro Achmea op draait. Het nieuwe systeem ook geschikt maken voor de relatief kleine particuliere portefeuille van Avéro Achmea zou te kostbaar worden, zegt Hommel.

Investeren in een nieuwe wereld

Hoewel dit besluit er al langer aan zat te komen, kwam het voor veel van de betrokken adviseurs toch als een verrassing. De reacties vanuit de markt waren dan ook niet mis. Hommel: “Dat is soms best lastig en ik heb alle begrip voor die emoties. Maar als bedrijf kunt je niet investeren in een nieuwe wereld zonder afscheid te nemen van de oude. De focus van Avéro Achmea ligt al langere tijd op advieskantoren die actief zijn op de zakelijke markt en die vernieuwing voorstaan. Daarvan hebben we er zo’n 2.000 in de boeken staan, waarvan een deel via serviceproviders en het volmachtmodel binnenkomt. Toegevoegde waarde zit in het advies. In onze optiek wordt dat advies in de toekomst met name nog gegeven in de zakelijke markt.”

Digitale tsunami

Toegevoegde waarde zit in het advies, zei Hommel eerder al, maar ook dat advies is aan verandering onderhevig. “We zien nu al een digitale tsunami”, zegt hij. De waarde van digitaal advies is dan ook een belangrijk thema voor Avéro Achmea. Hommel: “Digitalisering stelt de adviseur in staat meer tijd effectief in de klantrelatie te steken in plaats van de administratie. Dat biedt kansen omdat een adviseur in vergelijking met een direct writer veel beter in staat is om tegen een scherp tarief een goed advies bij zijn klant neer te leggen dat voldoet aan alle eisen die daarvoor gelden.”

Dat laatste is ook een van de redenen waarom de directe labels van Achmea zijn gestopt met het adviseren van pensioenen, hypotheken en arbeidsongeschiktheid. Hommel: “Het intermediair is uitstekend toegerust om klanten van een goed en betaalbaar advies te voorzien op de genoemde domeinen”.

Lees het hele interview met Jack Hommel in de InFinance special Visie & Kansen 2018 die deze week in de brievenbus valt.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten